1

Tråd: E398 + Tele2

Äntligen kom den efterlämgtade uppdateringen, desvärre blev det ingen skillnad här. Fick aldrig ihop det, varav jag tänkte fråga er som jublar: Hur gjorde ni?

Lista gärna alka era inställningar ni hade när ni fick ihop det. Har testat typ alla APN, verifieringsmetoder etc, får bara okänt fel. Routern visar nät, täckning i % osv, men vägrar.

Men men, den e iaf fin o titta på så länge. smile

2

Sv: E398 + Tele2

- Kör "4g.tele2.se" som APN.
- Ställ in routern på "4G Only" läge.
- Prova USB port 1 och sen port 2.

Se till att stänga av routern innan du byter port.

Tack

3 Senaste redigerad av ThomasSr (2011-06-21 11:03:40)

Jag har precis uppdaterat min Dovado 4GR. Uppgraderingen kom igår. Följde bara snabbupdateringen och vips så hade jag 56Mb/s. Vilket lyft efter ha haft ADSL på 8Mb/s. Jag blev förvånad över att datorn i köket, trådlöst,  fick samma snabba hastighet då det är flera väggar emellan. TACK DOVADO !!!!

Jag har en förlängningssladd på 3 meter så att modemet hänger innanför fönstret.

4

Vad kul att veta! Jag hoppas att alla ni som kör 4G nu på routern använder en förlängningssladd mellan routern och modemet för att slippa radiostörningar mellan 2.4-2.484 GHz WLAN och 2.5-2.69 GHz LTE (4G). Mer om detta finns på http://www.dovado.com/4G

tack!

5

Förlängningssladden var det första jag la åt sidan, kanske den bidrar till problemet. Wups...  big_smile
Allt det andra hade jag provat, hade till och med skrivit in telefonnummer *99# och lösenordsverifiering på Chap.

Ska bli kul och se vad man får för hastighet, har haft nedlänk på 87mbit innan och upplänk på runt 10...

6

Sam skrev:

- Kör "4g.tele2.se" som APN.
- Ställ in routern på "4G Only" läge.
- Prova USB port 1 och sen port 2.

Se till att stänga av routern innan du byter port.

Tack

Gjort detta, funkade inte och får fortfarande "okänt fel". Andra förslag? Testat även med en längre usb sladd, som jag kört med innan jag skaffade router.

Dock, när inloggad, står det "signal: 80% (4g)"

7

Kör factory reset utan modemet eller något annat på USB portarna i routern. Efteråt, stäng av routern, stoppa in modemet och slå på strömen igen.

8

Sam skrev:

Kör factory reset utan modemet eller något annat på USB portarna i routern. Efteråt, stäng av routern, stoppa in modemet och slå på strömen igen.

Ingen skillnad. Okänt fel med 90% signal, halvfrustrerande nära. smile

9

fyll i alla detaljer på http://www.dovado.com/contactsupport så tittar nån på det lite närmare. tack

10 Senaste redigerad av Modrax (2011-06-21 23:07:20)

Ärendet inknappat, nu bara invänta beskedet av att man glömt kryssa i nån ruta eller dylikt. tongue

Edit: Ruggigt snabb service måste jag säga, även om nyheterna kunde varit bättre. Tydligen supportar Dovado inte alla Huawei E398 modem, något jag inte kunde utläsa när jag bestämde mig för att köpa routern. Så för er andra som går i 4G investeringstankar, kolla så ni får rätt E398 serie.

11

Vilken serie av modem är det?

Hardware Version: CD3E398M Ver.A
Firmware Version: 11.207.02.02.422
Software Version: 21.004.02.06.422

Använder ovanstående och har vissa problem, faktiskt också på datorn med. Inte bara routern.

12

Jag har telenor e398 och

Maskinvaruversion: CD3E398M Ver.A
Firmware-version: 11.209.03.01.422
Programvaruversion: 21.004.02.07.422

När jag provade den i 4GR med 5.0.5 så kom den inte igång. Efter det så funkar den inte med 4G i datorn heller. 3G går bra.

13

Tydligen supportar Dovado inte annat än modellerna 11.207.XX till 11.209.XX.

Enligt officiell utsago skulle 4GR routern supporta E398, utan reservationer för specifika firmware versioner. Känns bra snopet att ha väntat på en försenad uppdatering i 3 månader för att få veta att modemet över huvudtaget saknar stöd.

Vad ska man med den där routern till nu liksom? Och skulle man sikta mot en ny E398 så kan man inte med 100% säkerhet inte veta att man får rätt förrän man köpt prylen, vilket egentligen man inte skulle behövt göra från början över huvudtaget. Mindre road nu faktiskt...

14

Modrax: kontakta Tele2, tycker att de bör kunna hantera det, det är uppenbarligen problem med modemet.

15 Senaste redigerad av Modrax (2011-07-22 12:06:05)

MagnusM skrev:

Modrax: kontakta Tele2, tycker att de bör kunna hantera det, det är uppenbarligen problem med modemet.

Har gjort det, men det finns väl inte så mycket att diskutera om modemet funkar klockrent utan router inkopplad? Däremot blir den sjukt varm när den används, men det kanske ska vara så, allt funkar trots det.

Har dock ett case öppet med ISP som löste ett tidigare nedkopplingsproblem, som verkar magiskt halverat bandbredden. Kanske inte helt rätt metod.

Får även en del bra och informativ feedback från supportsidan för 4GR och i slutändan kanske det ordnar sig.

Edit: Problemet löst, fick nytt modem som supportas av Dovado.