1

Tråd: prestanda på NAS som styrs över Wifi med 4GR

Hej, ny här och har lite blandade erfarenheter av 4GR...

En sak som jag har funderat över är hur min NAS presterar när jag styr vissa funktioner från datorn uppkopplad via 4GR.

Tex om jag vill packa upp en RAR-fil eller bränna en DVD så tar det cirka 5-10ggr så lång tid som om jag kopplar NASen direkt till datorn.

WiFi:n på datorn klarar 802.11n och om jag tex testar hastigheten via bredbandskollen så brukar jag ligga på 60-65 Mbit/s.

Är det rimligt/normalt att det ska ta så mycket längre tid? Borde inte det mesta jobbet göras på NASen om all data ligger där?

2

Sv: prestanda på NAS som styrs över Wifi med 4GR

eriwet skrev:

Hej, ny här och har lite blandade erfarenheter av 4GR...

En sak som jag har funderat över är hur min NAS presterar när jag styr vissa funktioner från datorn uppkopplad via 4GR.

Tex om jag vill packa upp en RAR-fil eller bränna en DVD så tar det cirka 5-10ggr så lång tid som om jag kopplar NASen direkt till datorn.

WiFi:n på datorn klarar 802.11n och om jag tex testar hastigheten via bredbandskollen så brukar jag ligga på 60-65 Mbit/s.

Är det rimligt/normalt att det ska ta så mycket längre tid? Borde inte det mesta jobbet göras på NASen om all data ligger där?

I scenariot du beskriver med uppackning av filer så kommer den föst hämta filerna från NAS'en till din dator, bearbeta "extracta" och sedan kommer den skicka tillbaka filen till NAS'en. Dvs jobbet sker inte på NAS'en utan det sker via din dator och sedan skickar den tillbaka direkt. Visserligen ser man inte att den jobbar med filen på datorn men det blir så per automatik när den skall packa upp, det är datorns cpu som arbetar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

lägg filen du skall packa upp på datorn och packa upp den till NAS, ELLER tvärtom beroende på hur du ska använda filen.
jag packar oftast upp så om jag inte låter linuxen göra det via sh script över natten smile

4

På tal om NAS...

Är det någon som har fått den nya NAS-funktionaliteten att fungera i 4GR:s nya firmware?
Jag har testat två stycken olika USB-minnen, men får bara upp "No valid disks found" när jag går in i konfig-GUI:t på:
NAS -> Shares

Jag har testat att både låta stickan vara ansluten vid uppstart samt anslutit den "under drift", men utan att lyckas.

Jag har även noterat att lampan vid USB-porten på routern inte lyser när USB-minnena sitter där. Om jag däremot sätter dit min Tellstick lyser det (samt fungerar). Det är alltså inte porten det är fel på.

Båda USB-minnena är testade i min dator samt TV och både skriv- och läsoperationer fungerar bra.

Det borde således inte handla om något hårdvarufel?

5

Kör du ntfs eller fat32 på minnena?

6

Det ena minnet kör FAT32, det andra vet jag inte (har det inte här just nu).

7

Är det så att 4GR inte hanterar vissa filsystem? Vilka filsystem skall den klara i sådana fall?

8

FAT32 och NTFS stödjer vi. That's all for now, folks!

9

Båda körde FAT32. Jag testade att formatera om det ena till NTFS, men det fungerade ändå inte.
Fortfarande "No valid disks found".

Mysteriet kvarstår alltså...

10

Andreas_C skrev:

Båda körde FAT32. Jag testade att formatera om det ena till NTFS, men det fungerade ändå inte.
Fortfarande "No valid disks found".

Mysteriet kvarstår alltså...

Skall testa på min, precis lagt in 5.0.5, stoppa in en usb disk först o testar med.

EDIT: funkar fint med usb disken jag testade snabbt. NTFS.
http://imup.se/i/wneBZIM79Y.png

11

OK, tack för att du kollade.

För mig går det inte lika bra.  sad

Det konstiga är att USB-lampan (på routerns framsida) inte lyser när minnena sitter i routern. När jag däremot kör tellsticken så lyser lampan.

Det känns precis som om routern vägrar att acceptera dessa minnen, trots att jag kör FAT32 och NTFS (som enligt uppgift skal stödjas)

12

det sitter inte någon skrivskydds knapp på minnerna, eller annan "funktion" tex mp3 spelar osv.

provade med en mp3 spelare med mp3 på och det funkade inte med 'normal läget' var tvungen att byta läge till dumbo läget.
minnet jag testade funkar för mig,
skall prova lite mer.

13

Fungerar fint för mig med en samsung G2 på 640GB. smile

Jag tycker att det låter som minnena inte kommunicerar riktigt rätt(power?) och routern är mer kräsen än datorn och tv:n.

14

Nix, inget skrivskydd på dem (eller andra konstigheter). Jag har testat både läs- och skrivoperationer på datorn/TV:n och det fungerar fint.

Det som är märkligt är ju att 2 helt olika minnen (olika märken/modeller) beter sig likadant. Det är ju detta som får mig att misstänka att felet ligger i routern och inte i minnena.

Lampan på själva minnena (som blinkar/lyser när de ansluts till en strömkälla) lyser dock när de kopplas in i routern. Så anslutna är de ju bevisligen.

15

Testa ta bort partitionen, skapa ny ntfs partition, och sedan formatera.
Sen stoppa in i routern, så har man täckt de också.

16

mina linux minnen med os på funkade inte smile

17

G-Man skrev:

mina linux minnen med os på funkade inte smile

Guess its not FAT32 eller NTFS smile

18

Funkade inte... Jag har snabbformaterat, djupformaterat, kört NTFS, FAT32, Bootat om routern, anslutit stickan runtime, osv. osv. Men det fungerar helt enkelt inte.  sad

Jag har även skickat en loggfil till Dovadosupporten (synd att loggarna är i binärformat, annars hade man kunnat felsöka själv).

Jag får väl gå och köpa ännu ett minne på Classe och testa, men jag är i ärlighetens namn inte speciellt optimistisk.

19

Men det är lite konstigt om den inte klara ext2/3 eller vad det nu var på dessa "linux minnen" med tanke på vad mjukvaran är baserad på. roll

20

petade in en 500gig maxtor eller 465gig seagate
och svaret var solklart:
USB2/1 465GB (NTFS)

måste vara skapligt med kräm på porten då den orkade med den disken