26

Sv: Dovado + ip Cam problem

Hej loppan,
Man måste hålla reda på lite portar också.

www.hemmestaloppis.dyndns.org är den adress din router har utifrån om du har satt upp det rätt. På insidan har du sedan kanske två kameror? Då måste du sätta upp i din router att vissa portar på utsidan av routern ska vidarebefordras till kamerorna på insidan. T.ex. kanske du sätter upp att port 8081 utifrån ska gå till kamera 1 och port 8082 utifrån ska gå till kamera 2.

Sedan når du kamera 1 utifrån på
http://www.hemmestaloppis.dyndns.org:8081
och kamera 2 på
http://www.hemmestaloppis.dyndns.org:8082

Som du ser så måste både DynDNS adressen och portforwarding i din router vara riktigt uppsatt.

27 Senaste redigerad av loppan (2011-06-10 08:37:53)

Halloj, här blir det snabba tips. Jag tycker jag har gjort allt enligt konstens alla regler..men det MÅSTE vara någonting någonstans i routerns alla inställningar som fejlar.....jag utgår nog ifrån att kamerorna är rätt inställda eftersom jag ser dom på skärmen "lokalt"..men ska gå in å gräva lite till i dom...är det när man inte har dyndns man måste skriva publika ip och kolon för portnummer??...på hemdatorn....
och jag blir klokare och klokare..ska åxå kolla det där med portarna och ut å innifrån...

28

loppan...jag vet ju inte vilka cams du har, men det borde finnas en möjlighet att bläddra mellan dem i samma fönster!

Jag har bara en kamera, men hittade den här sidan i manualen:
http://img638.imageshack.us/img638/7554/skannacamsetup.jpg

Obs.: Jag får bara fram "Multi-Device-Settings" om jag koppla upp mig via "IE"!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

29

loppan skrev:

...visst ska jag skriva www.hemmestaloppis.dyndns.org i adressfältet...

Hej Loppan,
Du ska nog bara skriva  www.hemmestaloppis.dyndns.org, alltså ta bort www. Testa om det fungerar bättre då. Man kan testa om domännamnet fungerar genom att använda nslookup eller t ex skriva följande på kommandoraden:

C:\> ping hemmestaloppis.dyndns.org

hittar rätt IP-adress (alltså fungerar detta domännamn), medan:

C:\> ping www.hemmestaloppis.dyndns.org

ger felet "kunde inte hitta www.hemmestaloppis.dyndns.org", alltså existerar inte detta namn.

30 Senaste redigerad av Micke (2011-06-11 09:08:12)

Micke skrev:

loppan...jag vet ju inte vilka cams du har, men det borde finnas en möjlighet att bläddra mellan dem i samma fönster!

Sorry... såg nu i tråden att du kör med flera "D-LINK 932".
Kolla iaf om det finns någonting som heter "Multi-Device-Settings".
Good luck!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

31

börjar med att tacka för alla matnyttiga tips...BRANDVÄGGAR...kom på det själv faktiskt...finns tydligen brandväggar i både modemet, routern och glocalnets säkerhetspaket...tipset att pinga låter som en fin ide när jag lyckats ta mej igenom brandväggarna....jag ger inte upp...

32

loppan skrev:

....jag ger inte upp...

Lite mera läsning kanske?
http://portforward.com/english/routers/ … CS-920.htm
Ja, jag vet...fel router...fel kamera, men kanske intressant ändå?
---> D-Link DCS-920 requires you to forward the 80 ports <---

33

tja Micke,,och jättetack för intresset...var inne på den sidan och letade efter 4gr men den fanns inte..har nog gjort som anvisningarna anger..men i LAN har jag satt som destination adress 44 på den ena kameran och 26 på den andra som då fick port nummer 81...ska se på jobbet i em om jag kan kolla portöppningen på programmet som anges...trodde nog att dom ville ha massa dollar för det !!!
JAG SKA LYCKAS till slut.......

34 Senaste redigerad av Micke (2011-06-14 12:50:29)

loppan skrev:

...ska se på jobbet i em om jag kan kolla portöppningen på programmet som anges...

Kör hemifrån med det här istället online... utan nån dum installation  wink
--> http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/#
                                                http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a040.gif
Klart att du skall lyckas till slut!

35

Micke skrev:
loppan skrev:

...ska se på jobbet i em om jag kan kolla portöppningen på programmet som anges...

Kör hemifrån med det här istället online... utan nån dum installation  wink
--> http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/#
                                                http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a040.gif
Klart att du skall lyckas till slut!

36

hej micke..tack för programmet..körde det nyss här hemmifrån...no responding on port 80...no responding on port 81....körde något portforwardingprogram på loppisen idag...och samma svar ungefär. Nu börjar det hetta till för jag snackade med dovadosupport i dag och dom skulle försöka se till att Sam...(läser du det här...) tar bilen från Kista till Värmdö och ser till att mina kameror kommer att funka.
Jag trodde att statisk ip..tex 192.168.0.26 resp 44 (sista 2 är ju resp kamera) var fast och inte kunde ändras...tji fick jag...testade ett "dovadotips" och kamerorna blev svarta för att vid config starta upp igen, men med slutsiffror 27 resp 45...in i routern och brandväggar och  ändra allt igen!!!!  Har någon en påse tålamod, mitt börjar så smått att sina!!! DET VÄRSTA ÄR JU ATT JAG VET ATT PORTARNA ÄR STÄNGDA...

37

Loppan,

Har inte hängt med på trådet, men läste nu att du använder Glocalnet. Det är ett Telenor-ägd bolag. Jag har ingen erfarenhet med Glocalnets APN, men vet som tumregel att det går inte host:a servrar, kameror osv (port forwarding) på Telenors defaulta APN. Vi har en Sticky tråd här på forumet om vilka APN är öppna vs. stängda. Man måste betala typ 50-60kr extra i månaden för att få tillgång till en annan APN. Har du försökt bara logga in på din router utifrån (via nätet) genom Remote Management på port 80 eller 4430 t.ex.? Det borde vara absolut första saken att bekräfta innan man ska konfa upp kameror för tillgång utifrån.

38 Senaste redigerad av Micke (2011-06-14 19:23:33)

loppan skrev:

DET VÄRSTA ÄR JU ATT JAG VET ATT PORTARNA ÄR STÄNGDA...

Det var som tusen  sad
Så här såg det ut hos mig för en stund sedan (med äldre IP-nr. he he):
http://img838.imageshack.us/img838/2782/loppan.png
http://img856.imageshack.us/img856/8986/2011061408h3958.png

Har du försökt att köra utan Port Forwarding?
Remove dina nuffror och aktivera UPnP istället:
http://img36.imageshack.us/img36/1708/2011061408h2918.png
Kanske måste man även i kamerans setup aktivera UPnP?

Sedan kan jag nog inte hjälpa dig längre...sorry  sad

39

UPNP är fixad i kommande release.

40

Härligt boys..med all hjälp..jag ska testa det där med UPnP:n i morron..för port forwarding har jag gjort precis som du anger.åsså dök det upp ett nytt strul idag när jag fick hjälp via dovado...när jag skulle ändra i remote manager så tog jag bort Allowed clients och skulle få in all å bock i rutorna WEB osv..jaa då står det empty och jag klickar o
startar om men det tar ju inte...empty e det ända som står...och dyndns skickar varningar att om jag startar om fler gånger riskerar jag att bli en buse!!!  Å till Sam vill jag ju tillägga att jag pratat med Glocalnet 7 gånger och dom hävdar att inga portar är låsta eller blockade...du menar att jag inte kan lita på vad dom säger..jag vet ju att när jag testar i "kolla öppna port program så står det att dom ÄR stängda.

41

loppan skrev:

hej micke..tack för programmet..körde det nyss här hemmifrån...no responding on port 80...no responding on port 81....körde något portforwardingprogram på loppisen idag...och samma svar ungefär. Nu börjar det hetta till för jag snackade med dovadosupport i dag och dom skulle försöka se till att Sam...(läser du det här...) tar bilen från Kista till Värmdö och ser till att mina kameror kommer att funka.
Jag trodde att statisk ip..tex 192.168.0.26 resp 44 (sista 2 är ju resp kamera) var fast och inte kunde ändras...tji fick jag...testade ett "dovadotips" och kamerorna blev svarta för att vid config starta upp igen, men med slutsiffror 27 resp 45...in i routern och brandväggar och  ändra allt igen!!!!  Har någon en påse tålamod, mitt börjar så smått att sina!!! DET VÄRSTA ÄR JU ATT JAG VET ATT PORTARNA ÄR STÄNGDA...

har du UPNP igång på kamerorna?
ev stäng av denna funktion i routern och se om det hjälper annars.

"UPnP Settings
Here you can enable Universal Plug n Play (UPnP)."
stäng ev av det, ligger under LAN

42

loppan skrev:

...du menar att jag inte kan lita på vad dom säger..jag vet ju att när jag testar i "kolla öppna port program så står det att dom ÄR stängda.

Nej, det sa jag inte, utan jag tycker du borde först säkerställa vad gäller med det APN du använder. Enklast nog är att stoppa in modemet direkt i datorn, köra en enkel liten HTTP server på olika portar, och försöka nå den utifrån.

Om jag hade nåon first hand erfarenhet med Glocalnets APN, då skulle jag veta direkt.

43

Sam skrev:
loppan skrev:

...du menar att jag inte kan lita på vad dom säger..jag vet ju att när jag testar i "kolla öppna port program så står det att dom ÄR stängda.

Nej, det sa jag inte, utan jag tycker du borde först säkerställa vad gäller med det APN du använder. Enklast nog är att stoppa in modemet direkt i datorn, köra en enkel liten HTTP server på olika portar, och försöka nå den utifrån.

Om jag hade nåon first hand erfarenhet med Glocalnets APN, då skulle jag veta direkt.

44

hmm...nu kände jag mej fööör gammal...om jag säger så här...glocalnet hävdar att INGA portar är låsta eller blockerade...jag litar inte på det efter dessa tre månader..någonting är ju fel...som jag har det nu kan jag ju knappa in 192.168.0.45 och då kommer det till och med upp :81 i adressfältet och vips sitter inloggningsrutan på skärmen...loggar in och har kameran framför mej...MEN detta är ju lokalt...innanför loppisens fyra väggar..och då säger dom kunniga att routern funkar...men hur menar du att om jag pular in fjongen...dongeln direkt i usb i datorn och gör vadå...för att se om det är tvärkört.....observera att jag inte är "grinig" på någon men jag börjar tvivla på vissa tekniska under....kan det vara något tjall med dyndns...när jag kollar loggen där står det GOOD ibland och nochg oftast, tror det är ok, enligt deras FAQ...(har du varit på värmdö någongång???)

45

Jo, det har jag varit. Tyckte det var längre ut än Kista. Vi borde boka in ett TeamViewer session för att bekräfta vad gäller Glocalnet. Jag koordinerar med min kollega efter kommande 5.x firmware och vi svarar tillbaka på din ticket. Nästa vecka, bene?

46

loppan skrev:

Härligt boys..med all hjälp..åsså dök det upp ett nytt strul idag när jag fick hjälp via dovado...när jag skulle ändra i remote manager så tog jag bort Allowed clients och skulle få in all å bock i rutorna WEB osv..

Där har jag aldrig varit inne...har inte den blekaste vad man kan göra här!
http://img32.imageshack.us/img32/517/15851956.png

47

Micke skrev:
loppan skrev:

Härligt boys..med all hjälp..åsså dök det upp ett nytt strul idag när jag fick hjälp via dovado...när jag skulle ändra i remote manager så tog jag bort Allowed clients och skulle få in all å bock i rutorna WEB osv..

Där har jag aldrig varit inne...har inte den blekaste vad man kan göra här!
http://img32.imageshack.us/img32/517/15851956.png

för att tex komma åt routern via iphone/android telefonapp.

går att styra och läsa div saker via detta "api"

wan skall vara off om du inte behöver det.
lan kan du labba med via lan.

kolla på tex dovados web ang appar, eller sök i telefonen.

48

Instruktioner finns också på http://www.dovado.com/apps

Tack för att du påminnde mig, G-Man

49

Sam skrev:

Jo, det har jag varit. Tyckte det var längre ut än Kista. Vi borde boka in ett TeamViewer session för att bekräfta vad gäller Glocalnet. Jag koordinerar med min kollega efter kommande 5.x firmware och vi svarar tillbaka på din ticket. Nästa vecka, bene?

50 Senaste redigerad av loppan (2011-06-15 07:58:10)

Härligt Sam...själv ska jag sätta Glocalnet under varmluftspistolen och få dom att klämma fram ett äkta svar...eller så kanske dom har rätt?? 
Jag väntar med spänning på ditt och glocal´s svar....