Tråd: Köra dovado 3GN router i bryggat läge, går det?
Skaffade 3bredband plus igår för att köra dels hemma i min villa och dels i fjällstugan. När jag placerar modemet/routern i det rum på undervåningen där jag skulle vilja ha det får jag 0,2-0,3 Mbit/s i uppkopplingshastighet enligt TP test vilket ju är oacceptabelt. Jag har labbat lite och nu hittat ett ställe på övervåningen vid ett fönster där jag får över 8 Mbit/s vilket är bättre än mitt fasta bredband ADSL idag!
Problemet jag har nu är att det verkar som om det försvinner massa hastighet/bandbredd i WiFi nätverket. Om jag kopplar upp min iMac på nedervåningen via WiFi får jag mellan 2,0 och 2,5 Mbit/s i hastighet enligt TP test. Med en laptop som också kör WiFi n standard får jag allt mellan 1,5 och över 8 Mbit när jag mäter på olika ställen i huset. Jag tror alltså att mitt hus "äter" en del WiFi bandbredd, jag har lagt märke till detta med andra routrar jag haft tidigare.
Jag kör idag en Linksys WRT-160N router som är kopplad till en Tele 2 router som körs i bryggat läge. Denna setup funkar bra och jag har bra access i hela huset. Problemet är att om jag försöker koppla in Linksys routern i en LAN port på dovado routern så får jag ingen internetaccess. Jag har antagit att detta beror på att dovado routern måste köras i bryggat läge den också men jag har gått bet på att lista ut hur man gör. Hittar inget i manualen och jag har även misslyckats med googling på detta. Kan någon tala om ifall det går och hur man i så fall gör?
Tack på förhand!