Tråd: Hjälp med frågor kring antenner, täckning och HSPA+
Jag är nybörjare på det här med radiosignaler osv. Men jag tycker det verkar mycket intressant och har läst en hel del här på forumet men jag har en del frågetecken som inte är helt uträtade ännu, så jag hoppas någon kan ta sig tid att hjälpa mig
Så här ligger det till, i dagsläget så har jag HSPA mobilt bredband från Telenor men skulle vilja utöka till HSPA+ men om jag kollar på täckningskartan så ligger jag ca 4km utanför täckningsområdet för HSPA+.
Jag har testat att stoppa i sim-kortet till mitt mobila bredband i min Androidlur och kört OpenSignal-programmet (Det nya Signal Radar). Det visar att jag är ansluten till 7 master som ligger allt från 3 km till 11km härifrån. Varav flertalet verkar ligga i området för HSPA+-täckning.
Min fråga är nu om jag skulle kunna nyttja HSPA+ om jag använder mig av en antenn? Har tänkt mig en utomhusantenn av rätt grov kaliber. Vad jag har förstått så ska WLAN-antennen från Kjell & Co fungera bra även till 3G-modem. Har även kollat på en Yaigi-antenn från Rfsuppliers. Jag skulle helst vilja köra på Yagin om den är tillräcklig. Eller om ni har något annat förslag?
Jag kan tillägga att jag bor uppe på en kulle och har i dagsläget full täckning enligt Telenor Stay Connected och RSSI ligger på -65dBm. Jag har ca. en mils fri sikt åt det hållet som täckningen ligger enligt täckningskartan, jag kan se ca 10 master härifrån så jag tycker inte det borde vara några problem men jag är som sagt nybörjare och vet inte säkert.
Om detta ö h t. är möjligt så tänkte jag köra på Huawei E1820 och modifiera den enligt petbs guide. Vad rekommenderar ni sedan för kablage och kontakter? Behöver inte mer än 3m kabel till Dovado 4GR-routern som jag också tänkt införskaffa.
Blev en hel del text men hoppas att någon orkar läsa igenom det och svara på mina frågor.