51

Sv: iPhone tappar Wi-Fi tilldelning från 4GR

Jag håller med, vart är den nya firmwaren till våra 4GR?

Jag har väntat på att den officiella versionen skall släppas eftersom jag kommer runt problemet med 3G anslutning i stället samt att jag inte vill köra på en Beta.
För våra MACar så bootar jag om min 4GR lite då och då för att det skall fungera ett par dagar. Alternativt stänger av wifi på min MacBook Pro och startar det igen så fungerar det ett tag (ca 10 minuter).

Denna postning över 3000 visningar, det borde visa på ett stort intresse för lösning på problemet.

Att skriva (2011-03-17)
"På kommande måndag släpper vi en ny release till 4GR (version 4.x.x) där vi har löst alla WLAN problem med iPhone/iPad (iOS) och Intel-baserade WLAN kretsar."
skapar en del förväntningar.

Att sedan (2011-03-31, dvs 2 måndagar har paserat denna dag) skriva:
" Vi släpper på kommande måndag officiellt. Jag skrev det tidigare."

Skapar bara onödig förvirring.

Snälla var försiktiga med vad ni lovar.
(och leverera ny fungerande firmware wink )

52

Minns Neonode telefonen som aldrig kom.
Men sen lanserades den efter 2år smile

53

Ja kommande måndag var inte måndagen den 4:e heller..

54

Vissa av er som har fått betan har svarat oss per mail att den funkar väldigt bra och att den har löst problemet. Däremot så har nån av er kommit tillbaka med nya saker vi har inte kunnat duplicera i våra tester, därmed förseningen.

Ovanpå det så har vi fått väldigt lite feedback från dem flesta som har fått betan, och det är inte rätt schysst mot alla er andra som väntar på den officiella releasen. En snabb rad här på trådet skulle räcka. Utan er feedback blir det bara extra förseningar. Så det blev inte en måndag. Vi fãr se om det blir en annan veckodag istället.

55

Släpp betan fri då om ni vill ha ordentligt med feedback...?
Det är väl bara publicera med en "known errors"-lista och en "unconfirmed errors"-lista? Sen får väl var och en avgöra om de vågar installera betan?

56

Ni som har inte gjort det än, se till att subscribe'a på uppdateringar till firmware notifications: http://www.dovado.com/firmware

Gör det NU.  :-)

57

Släppt officiellt nu:  http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2824

58

Har testat både betan och senaste officiella nu, men problemet finns fortfarande kvar. Verkar hända lite mer sällan dock. Har skickat min config till supporten för ett par veckor sedan, men inget svar än.

Någon mer som fortfarande har problem?

59

Ja, visst. Alla verkar ha problem med 4.3.5. Dock kör betan rätt ok för mig.

60

Jag har tyvärr också problem med att min ipad tappar nätanslutning. i övrigt fungerar routern väldigt bra, men eftersom jag behöver ipadsupport, så sitter jag i valet och kvalet mellan att byta till ett annat märke/modell eller vänta på att ny firmware kommer som ska fixa problemen.

ungefär hur långt är det kvar till ny firmware kan tänkas anlända? kan man få prova en betafirmware? min fru är inte så glad på mig, så en snabb lösning hade ju varit att föredra :D

61

Antar att det inte längre är värt att fråga hur det går med det hör problemet? Kommer i alla fall att bli en del inlägg på Pricerunner och Prisjakt nu..

Grymt besviken!

/Stefan

62

Dovado har tyvärr hamnat i nån egen tidsuppfattning som inte stämmer med den almanacka vi andra använder... sad

Att efterfråga några tidpunkter har visat sig lönlöst eftersom inga uppgifter har stämt hittills. Dovado har ett massivt förtroendetapp att ta igen om/när de reder ut problemen...

63

Svenix, läs här http://www.mobilabredband.se/forum/view … 124#p22124

64

Sam,

Jag har läst allt ni skrivit men hittills har jag inte sett någon frisläppt version av den firmware ni först utlovade till "early march"...

Att du upprepade gånger har skrivit att "nu kommer den snart..." hjälper inte när den aldrig kommer. Tills vi ser en frisläppt firmware 5.x för 4GR så får du finna dig i att ta lite skit... wink

65

Och "Early March" blev det vad gäller vår integration med 4G. Gick betydligt fortare att lägga in stöd på 3GN än 4GR. Enda skillnaden idag är att det funkar på 4GR, men den kommer inte släppas förräns vi ser att den funkar som det ska på alla nät först. Skulle vara löjligt att skriva i release notes att man kan använda den på alla nät så länge det är inte just DEN -->

Vi fortsätter jobba väldigt hårt på att knäcka det här tills slut. Ni kan se en fungerande burk som har varit igång de senaste 28 timmar: http://dovado.homeftp.net:4430

66

Firmware för 4G på Dovado 3GN släpptes 17 mars. Kalla det gärna "early march" om du vill.

Men det alla väntade på var en fungerande 4G firmware för ert flaggskepp Dovado 4GR och den har vi inte sett ännu. Tre(!) månader efter "early march"...

I rest my case...

67

svenix skrev:

I rest my case...

Tack

68

Sam skrev:

Och "Early March" blev det vad gäller vår integration med 4G. Gick betydligt fortare att lägga in stöd på 3GN än 4GR. Enda skillnaden idag är att det funkar på 4GR, men den kommer inte släppas förräns vi ser att den funkar som det ska på alla nät först. Skulle vara löjligt att skriva i release notes att man kan använda den på alla nät så länge det är inte just DEN -->

Vi fortsätter jobba väldigt hårt på att knäcka det här tills slut. Ni kan se en fungerande burk som har varit igång de senaste 28 timmar: http://dovado.homeftp.net:4430

Verkar som den fungerande burken gått ner??

Jag orkar inte vänta på en fungerande produkt längre, får bli en fajt med kjelle om pengar tillbaka.
Har haft ett tiotal routers genom åren men 4GR är nog den som vinner kategorin sämst upptid, helt utan konkurrens.

69 Senaste redigerad av Sam (2011-06-08 04:49:14)

Linksys skrev:

Verkar som den fungerande burken gått ner??

Jag orkar inte vänta på en fungerande produkt längre, får bli en fajt med kjelle om pengar tillbaka.
Har haft ett tiotal routers genom åren men 4GR är nog den som vinner kategorin sämst upptid, helt utan konkurrens.

Linksys, den har inte "gått ner". Jag stängde av den för 2 dagar sen efter 5-6 dagars uptime. Fungerade väldigt bra. Använder den på andra tester just nu.

Vissa beta testare har också rapporterat bra uptime hittils.

Du kan fråga t.ex johnfrost: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 220#p22220

70

Kan man få ett datum på när den nya firmwaren släpps? Kan förstå att det ibland kan ta tid innan man får allt att fungera och att man inte vill slänga iväg en firmware med en massa brister. Men att endast komma med svar som "den kommer snart" under ett par månaders tid känns lite respektlöst.

71 Senaste redigerad av Ljungdahl (2011-06-09 10:15:00)

Stopwatch ska jag pröva. Jag får ju siffror kring 90 ner-30 upp hela tiden 87% mottagning nästan jämt, men vill ändå ha mer, experimenterar med diverse prylar för att bättra signalen. Den dag det blir lite mer trafik i nätet så är det ju bra om jag i alla fall kan få så nära perfekt signal som möjligt så inte det blir en flaskhals.

>>Testade nedladdning över http, halv gigabyte, snittade på 64,5 mbit.
>>med simultan Speedtest och BBK 100,7mbit :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

72

Det verkar mer och mer som om Dovado är någon slags hobbyverksamhet och inte ett seriöst företag! Snart, tror, inom kort, near future, ja listan kan göras lång men faktum kvarstår att Dovado gick ut i pressen för över 6 månader sedan med löfte Om stöd för 4g i sin 4GR router och stödet lyser fortfarande med sin frånvaro... Jag måste dock erkänna att  Dom är duktiga på att marknadsföra sina produkter med löfte om att deras produkter någon gång i framtiden kommer att fungera som utlovat.... Trodde det var sådant man kallar falsk marknadsföring och det var olagligt...
Men eftersom det inte verkar  vara så undrar jag om någon är intresserad av att köpa en bil som kan köras på avloppsvatten gör 0-100 på 0,00001 millisekunder och kan med tillbehör flyga också,
Självklar fungerar den som ubåt också fast bara ner till 12000 meters djup... Köp den nu så lovar jag att den kommer att fungera perfekt, vet inte riktigt när men in the near future.
Ps. Askfatet är en Dovado 4gr, aldrig använd!

73

Jag installerade 5.0 beta på min 4GR för ca 4 veckor sedan. Den har väl fungerat halvbra. Har säkert behövt starta om den ett 15-20-tal ggr, för att den tappar internetkopplingen eller hänger sig. Eller som ikväll då höll jag på i minst 1,5 timme med att få igång den ordentligt efter att den "hängde sig" utan logisk förklaring och sedan inte ville boota om ordentligt. Verkade som att den hängde sig hela tiden vid nåt visst protokoll och det var inte helt enkelt heller att reset'a den, då den bara loop'ade (boota upp till en viss sekvens för att sedan starta om och göra om samma sak om o om igen). Efter mkt testande fram och tillbaka kunde jag slutligen reset'a den och börja om från början med inställningarna. Nu verkar det som att den fungerar igen, så länge jag inte döper om nätverket till något annat än default DOVADO, då den börjar loop'a direkt?!

Sedan är det klart man ser fram emot en officiell Firmware som är stabil samt som får ipp hastigheten iaf till 75mBit/s som utlovat. Det kan ju bara inte vara så omöjligt att säga hur lång tid på ett ungefär det kommer ta att få fram en officiell Firmware?

F.ö. Använder jag Huawei E398 4G modem (Tele2) och kommer vid direktuppkoppling till min Mac upp i ca.70mBit/s.

74

Vi löste det i beta 3. Har du kört med den?

75

Hur får man tag i betan? Funkar ju inte att surfa ned iPad 2:an...