Tråd: UMR har kajkat ur - tips på felsökning på distans?
Jag kör UMR + Tellstick på landet för lite övervakning. Det har funkat (nästan) klockrent en längre tid, men sen ett par dagar strular det kraftigt. Det bästa vore förstås att få liv i UMR:en på distans, men jag känner mig osäker på hur jag skulle gå tillväga även om jag var på plats. Tacksam för tips på analys/felsökning!
UMR startas om med timer varje natt. Firmware vet jag inte, men det är en version som var latest/greatest ungefär i augusti-september. Modemet är Huawei E220. Operatör Tele2. I UMR:en sitter det som sagt en Tellstick och på nätverket finns två trådlösa Axis-kameror.
- Den svarar inte på SMS, alternativt så svarar den efter lång tid. Helt klart är att den inte svarar på alla SMS som jag skickar till den.
- Jag har fått kontakt med den ett par gånger de senaste dagarna. Då verkar allt OK i början, men sen segar den ihop och dör.
- Tele2 känner inte till några störningar i det aktuella området.
- Jag har för mig att den kör ren 3G, eller möjligen 3G/GSM.
- Just nu tycks den vara död. Och skulle den vara uppe så vet jag inte IP-adressen. Min förhoppning är att den kommer igång hjälpligt efter reboot i natt.
Rent spontant, vad låter som trolig orsak? UMR:en? Modemet? Tele2:s nät? SIM-kortet? Något som har spårat ur i det lokala nätet (kamerorna) som gör att UMR:en går på knäna?
Om jag får kontakt med routern, vågar man då lägga tillbaka en konfigurationsbackup, eller är risken stor att jag steker den då? Men jag antar att routern kollar att den har läst in hela imagen innan den återställer?
Andra tips?
/Munge