1

Tråd: Problem med WLAN på Dovado 4GR?

Jag skrev till supporten i fredags:

"Min 4GR är i drift kontinuerligt och fungerar för det mesta helt OK, men
några gånger i veckan blir den extremt långsam för följande trafik: 1) WLAN till
LAN, 2) LAN - internet, 3) LAN - routerns webinterface. Som switch (dvs LAN - LAN)
fungerar den OK även när problemet uppträder. När 4GR startas om blir den OK igen. Med WLAN avstängt inträffar inte problemet. Problemet liknar det som beskrivs av G-man i tråden http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2180

Jag har också en Dovado UMR som fungerar helt stabilt i samma roll. Jag misstänker därför att problemet sitter någonstans i 4GR och dess WLAN.

Jag har provat både .11g och .11n, både 20 MHz och 40 MHz bandbredd och olika
radiokanaler men det gör ingen skillnad, problemet uppträder ändå. Jag har flera windows-datorer, flera trådlösa klienter (t ex logitech squeezebox), trådlös IP-telefon, mailserver, webserver och smartphones inom nätverket. Problemet uppträder även när jag kör 4GR standalone med 3G-modem (E182E) och WLAN mot en enda klient.

Modem Huawei E182E, fw 11.825.03.00.00
Router sn 16a612032a, productiondate: 10/30, fw 4.3.0.2852 official

Jag är inte alls nöjd med detta. Om jag inte får ordning på det vill jag låta
köpet gå tillbaka. Min 4GR är köpt via mobilgiganten (postorder) för några månader sedan."

Jag fick följande svar:

"Hej Jonas!

Hela teamet och speciellt våran teknikchef håller på att testa detta men i dagsläget har vi tyvärr ingenting att komma med, varken en förklaring eller en temporär lösning.
Vi förstår att det måste vara väldigt frustrerande och har förståelse för om du känner att du vill returnera din router till butiken pga. detta.

Ha en fortsatt trevlig dag."

Synd, för 4GR är precis vad mitt nätverk behöver. Men krånglet kan jag vara utan. Jag skall försöka få pengarna tillbaka från mobilgiganten vilket kanske inte blir så lätt eftersom det var snart två månader sedan jag köpte den.

Hursomhelst, till frågan: Finns det en chans att det är just mitt exemplar det är fel på?

Det kan väl inte rimligen vara så att alla 4GR har detta problem med WLAN?

2 Senaste redigerad av G-Man (2010-11-08 22:03:36)

Sv: Problem med WLAN på Dovado 4GR?

mina problem uppstår även på en annan 4gr jag provat.
jag gissar att det är en bugg i programvaran som ligger mellan dovados program och hårdvaran.
ser ut som något krashar och segmenterar minnet i routern med tiden.
och detta löses via omstart + ev reset pga config ev blir skadad.

jag har förtroende till att dom löser det.
kör utan wifi...
min funkat bättre på detta sättet...

kanske kan lösas med en annan wifi-ap medan dovado löser detta.

3

Har en ticket registrerad ang. just detta!
Svartet från support:

"Vi håller på att testa detta och har gjort ett tag då en av våra BETA-testare och även en annan kund får liknande problem. I dagsläget har vi dock ingenting att meddela utan vi hör av oss när vi har kommit någonting på spåren!"

Hoppas att dom får ordning på f/w... går ju inte ha en router som måste startas om en eller ett par ggr på en kväll!

4

kan nog tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem, men konsumentjänstlagen vet lag lite om, och då är det så att mobilgiganten har rätt att försöka fixa ditt problem tre gången innan du kan kräva att köpet ska återgå.

5

Tack G-man, Bamze och LasseM!

Något är ändå konstigt. Om alla Dovado 4GR har problem med WLAN-stabilitet så borde det finnas fler kommentarer på detta forum. Min 4GR går numera inte speciellt länge utan att krascha. Det är en fråga om timmar. Men när den var ny tror jag att den gick åtminstone en vecka utan att krångla. Är det någon annan som tycker problemet blivit värre med tiden?

Hursomhelst har det kommit ny firmware idag och den skall jag testa. Det står tyvärr inget om att WLAN-stabilitetsproblemet i release notes. Det är också konstigt: Om 4GR har WLAN-problem, så skulle väl teamet i första hand koncentrera sig på att fixa det och inte jobba med andra förbättringar?

Jag bad supporten på Dovado hjälpa mig förklara läget för mobilgiganten för att få köpet att gå tillbaka. Svaret blev:

"Hej Jonas,

Det kan jag tyvärr inte, jag på Dovado-supporten har ingenting att säga till om i sådana ärrenden utan det är helt upp till butikerna som sålde produkten och deras egna retur/återköps/garanti-policys.
Såklart kan du ju nämna att du har varit i kontakt med våran support, men som sagt så är det helt upp till butiken/butikskedjan i sig att avgöra.

Ha en fortsatt trevlig dag!"

Jag har alltså problem med WLAN på Dovado 4GR och kan inte använda den. Supporten på Dovado säger att problemet är känt och för närvarande saknar lösning. För att få köpet att gå tillbaka behöver jag övertyga mobilgiganten om att WLAN inte fungerar på denna WLAN-router och att det inte går att laga. Förmodligen inte så lätt.

Samir, Andreas eller någon annan Dovado-representant: Skall det vara såhär?

6

Nu har jag laddat nya 4.3.2-firmware. Routern går som en raket, den är verkligen snabb när den fungerar. Än så länge inga problem.

Nu får vi se hur länge det varar. Jag hör av mig.

7

jonas,
ja problemet eskalerade från dygn till 15 minuter.
men jag hårdtestar och försöker få det att haverera, och leta efter problem. se det från det sättet.
få reflekterar över att wifi försvinner någon sekund, för att sedan funka igen.
och lär knappast klaga om det ej direkt kan härledas till routern.

8

sedan av annan komentar, så kan problemet ev vara flera och ej enbart ett.

nämns i annan tråd att andra wifi-prylar påverkar anslutningen.

jag har flertal wifi-ap i området, och flera av dom är hostile.

9 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-12 00:53:51)

jonasekmark skrev:

Tack G-man, Bamze och LasseM!

Något är ändå konstigt. Om alla Dovado 4GR har problem med WLAN-stabilitet så borde det finnas fler kommentarer på detta forum. Min 4GR går numera inte speciellt länge utan att krascha. Det är en fråga om timmar. Men när den var ny tror jag att den gick åtminstone en vecka utan att krångla. Är det någon annan som tycker problemet blivit värre med tiden?

Hursomhelst har det kommit ny firmware idag och den skall jag testa. Det står tyvärr inget om att WLAN-stabilitetsproblemet i release notes. Det är också konstigt: Om 4GR har WLAN-problem, så skulle väl teamet i första hand koncentrera sig på att fixa det och inte jobba med andra förbättringar?

Jag bad supporten på Dovado hjälpa mig förklara läget för mobilgiganten för att få köpet att gå tillbaka. Svaret blev:

"Hej Jonas,

Det kan jag tyvärr inte, jag på Dovado-supporten har ingenting att säga till om i sådana ärrenden utan det är helt upp till butikerna som sålde produkten och deras egna retur/återköps/garanti-policys.
Såklart kan du ju nämna att du har varit i kontakt med våran support, men som sagt så är det helt upp till butiken/butikskedjan i sig att avgöra.

Ha en fortsatt trevlig dag!"

Jag har alltså problem med WLAN på Dovado 4GR och kan inte använda den. Supporten på Dovado säger att problemet är känt och för närvarande saknar lösning. För att få köpet att gå tillbaka behöver jag övertyga mobilgiganten om att WLAN inte fungerar på denna WLAN-router och att det inte går att laga. Förmodligen inte så lätt.

Samir, Andreas eller någon annan Dovado-representant: Skall det vara såhär?

Eftersom att du har haft mailkontakt med Dovado så kan du skicka med en utskrift till butiken där du köpte routern när du reklamerar. När felet är känt så skall det absolut inte vara några problem.

10

Tack Niklas,

vi får se om det blir aktuellt med att prata med mobilgiganten. Nu har min 4GR funkat utan problem i snart tre dygn. Den har varit belastad mycket, länge och från flera klienter samtidigt på WLAN. Men det är för tidigt att ropa hej ännu. Det kanske är dags om två veckor eller så. Jag håller tummarna.

Tyvärr har jag ändrat två saker samtidigt så det kan bli svårt att avgöra vilken som eventuellt gjorde skillnad. Jag uppgraderade 4GR till fw 4.3.2 och tog samtidigt bort en dlink DIR-635 som jag använt som access point i samma LAN, med samma SSID fast med en annan radiokanal. Nu använder jag en av mina gamla Dovado UMR som AP istället i den delen av byggnaden vilket verkar fungera OK ihop med 4GR.

Jag har två gamla UMRer som funkar otroligt stabilt. De har aldrig krånglat eller ställt till något problem och dessutom alltid gjort det jag väntat mig, vilket är ovant men förstås en positiv överraskning. Men de är lite långsamma.

Det som G-Man skrev om att vissa WLAN-AP är "hostile" är intressant. Hur yttrar sig det? Möjligen hade jag det problemet med min dlink. Fast problemet kvarstod på 4GR även när dlinken var avstängd och verkar ha försvunnit först när jag uppdaterade fw. Omstart räckte inte. Det kanske indikerar att 4GR tar "permanent" skada av umgås med andra AP? I alla fall tills man uppgraderar FW?

Är det förresten någon annan som också provar 4.3.2 i WLAN-stabilitets-avseende? Resultat?

11

jag provar 432.

funkat yber i ett par umr.
4gr+3gn väntar jag med att kommentera.

upg umr främst pga tele2 mail strul....

12

Idag började flera av mina trådlösa klienter krångla: Tappade uppkopplingen, kopplade upp igen, verkade vara uppkopplade men kunde inte kommunicera. Jag startade om 4GR men det hjälpte inte. Instabiliteten på WLAN fanns kvar efter omstart. Nu åker 4GR ut ur nätverket för gott!

En av de gamla UMR fått ta dess plats och det funkar bra. Samma radiokanal, samma inställningar.

Jag skall försöka få pengarna tillbaka från mobilgiganten. Egentligen är det för lite pengar för att vara värt besväret men jag tänker ändå göra det. Jag är besviken på Dovados agerande i frågan: De erkänner felet, beklagar att det orsakar problem men därefter är det locket på. Inga kommentarer från Dovado på denna tråd trots att deras representanter brukar vara aktiva i forumet.

13 Senaste redigerad av Samir (2010-11-13 16:09:47)

Vad är det för trådlösa klienter du har (märke + modell)? Jag har 4GR hemma som funkar väldigt bra och stabilt med min dator (Har en 802.11n D-Link USB pinne i den) + iPhone + Nokia 5800 + Nokia E71 medans iPad och en bärbar (med Intel WLAN modul) visar att den är uppkopplad men ingenting händer efter några minuter/timmar.

Slår man av+på WiFi på iPad:n eller Intel-modul datorn, då rullar dem igen. Andra klienter är opåverkade och funkar felfritt. Jag vet att iPad har WLAN kända problem som det är, så det kan vara vadsomhelst. http://support.apple.com/kb/ts3304

Däremot så behöver jag ALDRIG starta om routern.

Jag kör min 4GR på kanal 3, b+g+n, WPA2 (AES), och 20MHz (eftersom vi har massa 802.11b/g klienter).

UPDATE: Förresten, glömde nämna att om jag använder en annan D-Link USB pinne på våran bärbar och stänger av Intel WLAN-modullen, då fungerar den felfritt där med.

Jag har två olika D-Link pinnar. Ena innehåller Realtek (http://www.kjell.com/?item=98577&path=) och andra Ralink (http://www.kjell.com/?item=98306&path=).

Vill du låna en av mig för att jämföra?

14

Samir, jag har dessa klienter på WLAN:

1. Dell Laptop med Intel PRO/Wireless 3945 ABG Network Connection
2. Acer Laptop med Intel Wireless Wifi Link 4965 AGN
3. Asus Eee PC Laptop med Atheros AR9285 Wireless Network Adapter (klarar abgn)
4. Logitech Squeezebox Boom (vet inte vilket wifi-chip den har)
5. Logitech Squeezebox Receiver (vet inte vilket wifi-chip den har)
6. Logitech Squeezebox Controller (vet inte vilket wifi-chip den har)
7. Flera Sony Ericsson Xperia X1 (vet inte vilket wifi-chip den har, men de klarar .11b/g)

Sedan finns ju en del andra produkter som använder 2.4 GHz ISM-bandet i huset: Mikrovågsugn, bluetooth-headsets, trådlös IP-telefon (LAN-ansluten) trådlös mus A4tech, trådlöst tangentbord A4tech.

Det låter som att hypotesen är att 4GR inte fungerar ihop med vissa Intel-wifi-chip. Jag har inbyggda intel-chip i åtminstone två av mina klienter och vill ogärna lägga till en extern wifi-pinne. Tack för erbjudandet om att låna en sådan, dock! Det uppskattas.

Ett sätt för mig att testa hypotesen är att stänga av Intel-wifi-klienterna och låta dem vara LAN-anslutna ett tag för att se om det hjälper. Fast nu har min fru fått en tillräcklig dos av nätverkskrångel. Både hon och jag använder datorerna i jobbet och det är jag som har IT-support-rollen i hushållet, så det får nog vänta ett tag.

Samir, det som skiljer våra observationer är att min 4GR efter lång användning kan komma i ett läge där 1) Den kommunicerar inte på WLAN, 2) Den kommunicerar mycket långsamt på LAN. T ex blev routerns webinterface långsamt; det tog kanske 30 sekunder att byta mellan sidorna i konfigurationsinterfacet. Det gick samtidigt att kommunicera hyfsat snabbt genom dess LAN-switch-funktion, dvs mellan två datorer på routerns LAN-sida, vilket tyder på att problemet satt i routern. Notera att detta hände med 4.3.0 efter lång användning (flera veckor), och när det väl hade inträffat så hjälpte det inte speciellt länge med omstart av routern. Problemet kom tillbaka rätt snabbt som G-Man också har observerat.

Notera också att det  inte hann gå så långt med 4.3.2. Jag gav upp redan när WLAN-klienterna började tappa kontakten och kopplade bort 4GR. Nu använder jag UMR och det är det inga problem alls. Men inget .11n heller, förstås.

En annan intressant sak är att 4GR, när den är nyuppdaterad och inte krånglar, fungerar särkilt bra mot Acer-laptopen och eee-PC vad gäller WLAN-n-prestanda, trots Intelchipen. 4GR ger både högre maxhastighet och jämnare flöde vid strömning än vad exempelvis en dlink DIR-635 gör. Jag har låtit 4GR stå på och strömma HD-video i timmar mot laptopen. Inga dropouts, ingen variation i flödet ens. Efter några dygn börjar 4GR börjar tappa kontakten och då blir det alla möjliga problem i nätverket. Det värsta är att klienterna tror att de är uppkopplade men inte kan kommunicera. Detta gäller t ex Squeezeboxarna. En av dem använder vi som väckarklocka, så det blir extra jobbigt när den tappar kontakten. Det kanske är Intel-chip i den. Jag vet inte.

Jag körde 4GR på kanal 3 (provade också 7 och 11), WPA/TKIP eller WPA2/AES (eftersom några klienter inte har WPA2), och 20 MHz bandbredd (provade även 40 MHz vilket fördubblade hastigheten på Eee-PC).

Jag har provat att köra 4GR på b+g (dvs stänga av .11n) men problemet uppträdde ändå. Det visar att den beter sig annorlunda än UMR och att felet åtminstone inte bara är på Intels sida - UMR fungerar på .11g i mitt nätverk, men 4GR gör det inte.

Jag vill gärna få det att funka med 4GR. Men det är för stor uppoffring att byta ut intel-klienterna i nätverket. Jag har för många. Intel är en för stor aktör vad gäller chip, helt enkelt...

15

Har skickat dig ett PM med några förslag. Ta en titt.

16 Senaste redigerad av jonasekmark (2010-11-20 12:54:06)

Jag har samarbetat med Samir i några omgångar. Nu tror jag problemet är löst för min del. Stort tack till Samir och Dovado för hjälpen! Det är verkligen imponerande med ett sådant engagemang. Som Samir säger: "Jag uppskattar all feedback så att vi håller våra produkter i toppform!"

Efter mycket testande har det visat sig att min 4GR snabbt blir instabil när krypteringen är inställd på "WPA/WPA2 Mix mode" och någon klient använder WPA-kryptering. Speciellt om den klienten streamar med hög hastighet. Nu behöver det ju inte betyda att 4GR har problem med all WPA-trafik, men den har åtminstone problem med två av mina klienter. Problemet finns även när 4GR är inställd på (b+g), så det har inte bara med .11n att göra. Såvitt jag förstår är detta en svaghet i 4GR med 4.3.2-firmware. Förhoppningsvis kan det fixas i en ny release. Dovado UMR klarar samma scenario utan problem.

Men för min del finns en enkel och stabil lösning. Jag ställer in 4GR på "WPA2 (AES)" only för att hindra att den drabbas av WPA-klienter. WPA-klienterna kopplar jag upp emot en Dovado UMR som är inställd på WPA/WPA2 Mix mode. Den klarar av det. Och då fungerar alltihop stabilt! Samtidigt har jag kvar n-funktionaliteten och roaming mellan accesspunkter. Precis som jag ville från början.

Samir och jag har också testat med att ställa in "Fragment length" på "2305" och "RTS length" på "2304". Detta skall hjälpa mot vissa trilskande Intel-Wifi-chip. För min del tror jag inte det haft någon effekt eftersom jag har inte det problemet. Jag skall ta bort denna för att kolla vad som händer när jag får tid.

Innan jag funnit denna lösning försökte jag få pengarna tillbaka från mobilgiganten. Det gick inte så bra. Mobilgiganten hänvisar alla service-ärenden till Anovo. För att överhuvudtaget komma i kontakt med Anovo måste man uppge produktens IMEI-nummer på deras web-service. Något IMEI-nummer har inte 4GR, så där är det stopp. Jag skrev direkt till mobilgiganten där man har ett löfte om svar inom 24 timmar. Men jag fick inte svar efter en vecka ens.

Hursomhelst är inte återköp aktuellt längre. Nu fungerar min 4GR precis som jag vill! Den är snabb, stabil och kanonbra!

17

Jonas -  I'm happy if you're happy!

Vill bara tilläga några grejer här:

- Enligt WiFi Alliansen skall man undvika kombinationen av 802.11N tillsammans med WPA/TKIP eller WEP. WPA2 (AES) går bra.
- Fragment Length & RTS ändrade jag för iPaden's skull. Läste det nånstans att det var starkt rekommenderat. Faktum att det funkar bättre på Intel fick jag på köpet.

Tack

18

Då verkar det vara så att det ser ut som att det kan finns åtminstone en bug kvar där sad
Om man konfigurerar med:

Wireless Band        Data Rate
802.11 b+g+n        Auto
WPA Type
WPA2 (AES)

då får man:

IE: IEEE 802.11i/WPA2 Version 1
    Group Cipher : CCMP
    Pairwise Ciphers (1) : CCMP

Om man konfigurerar med:

802.11 b+g        54 Mbps
WPA Type
WPA2 (AES)

då får man:

Group Cipher : TKIP
    Pairwise Ciphers (2) : TKIP CCMP

Hur hänger det ihop?  Varför kan man inte få:

med:

802.11 b+g        54 Mbps
WPA Type
WPA2 (AES)

Free your mind, and your OS will follow.

19

I nästa release så kommer det finnas rekommendationer på vilka autentisierings metoder kommer fungera med de olika standarder. Så det är ingen bugg, utan en kommande enhancement på en befintlig funktion.

20

'Enhancement' låter bra :-)  Jag kallar det bug, eftersom det borde redan funkat att utesluta TKIP (som, sedan ca. 2 år tillbaka, borde undvikas pga. utsattheten till rekeying attacks).  Jag gör det själv redan på en annan AP:

Frequency:2.422 GHz (Channel 3)
                    Quality=66/70  Signal level=-44 dBm 
                    Encryption key:on
                    ESSID:"..."
                    Bit Rates:1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s; 6 Mb/s
                              9 Mb/s; 12 Mb/s; 18 Mb/s
                    Bit Rates:24 Mb/s; 36 Mb/s; 48 Mb/s; 54 Mb/s
                    Mode:Master
                        Authentication Suites (1) : PSK
                    IE: WPA Version 1

och ser minst en annan AP i min granskap som gör desamma:

Frequency:2.437 GHz (Channel 6)
                    Quality=24/70  Signal level=-86 dBm 
                              9 Mb/s; 12 Mb/s; 18 Mb/s

men Dovados 4GR (under samma förhållanden) fixar inte det:

Frequency:2.442 GHz (Channel 7)
                    Quality=70/70  Signal level=-37 dBm 
                              9 Mb/s; 12 Mb/s; 18 Mb/s
                        Group Cipher : TKIP
                        Pairwise Ciphers (2) : TKIP CCMP

4GR har 3 "WPA Types"
* WPA/WPA2 Mix mode (TKIP or AES)
* WPA2 (AES)
* WPA (TKIP)

Min uppfattning är att 'WPA2 (AES)' bör inte blanda in TKIP.

21

Cii, intressant. Jag gissar att mitt problem hade med detta att göra. Min 4GR beter sig som sagt annorlunda än en UMR i mitt nätverk ÄVEN OM 4GR är ställd på "(b+g) only" och andra inställningar är samma.

I förmiddags ställde jag tillbaka 4GR (och UMR-AP) på default-inställning vad gäller "Fragment length" (2346) och "RTS" (disabled). Efter några timmar började nätverket krångla. Nu hände det som hänt några gånger tidigare: 4GR blev väldigt långsam i webinterfacet. Det tog ca 10 - 20 sekunder att byta sida. Samtidigt är den långsam mot internet. Downlink är OK men uplink blir 0.08 Mbit/s och latency över en sekund - detta händer aldrig i vanliga fall. Jag gjorde "restart" på 4GR, men långsamheten bestod efter uppstart. Jag provade att slå av och slå på strömmen till 4GR; samma resultat. Jag kommunicerade med 4GR via trådat LAN och testade från två olika datorer. 4GR gav långsam respons mot båda. Däremot fick datorerna snabb respons från UMR som sitter på samma nätverk och snabb mot varandra.

Till sist gjorde jag det som hjälpt alla andra gånger: Jag flashade om 4GR med samma firmware, 4.3.2. Det gjorde susen även denna gång. Nu blev den snabb åt alla håll. Återigen ett tecken på att något i 4GR tar skada av att exponeras för ett krånglande WLAN. Jag tror att G-Man observerat något liknande också.

Utan att vara helt säker så tror jag nu att Samirs förslag att sätta "Fragment Length = 2305" och "RTS Length = 2304" har bra inverkan på 4GR i mitt nätverk. Sålänge jag haft den inställningen OCH "WPA2 (AES) only" har jag varit utan problem. Men helt säker är jag inte. Det är för få observationer.

22

Nej, i morse var 4GR i det långsamma läget igen. Både uplink och nedlink var nära noll. Responsen via trådat LAN på web-interfacet var kanske 5 - 10 sekunder för sidbyte. Fragment Length/RTS-inställningen var alltså inte det som saknades. Jag startade om den genom off-on och sedan var det OK igen. Över 10 Mbit/s ned och 1.28 Mbit upp, lika bra som någonsin. Den funkar fortfarande nu på kvällen.

Orsaken skulle kunna vara att en av mina mobiltelefoner (b+g) kopplade upp sig med WPA2/TKIP mot 4GR (b+g+n). Jag trixade av och till med mobiltelefonen under gårdagen. Är det tänkbart att 4GR ansluter med WPA2/TKIP trots att den är inställd på "WPA2 (AES)"? Jag tror cii säger så i ovanstående inlägget. I så fall är hypotesen att TKIP gör 4GR instabil. Jag skall testa lite mer. Återkommer.

23

Försökte få 4GR att koppla upp ned något annat än WPA2 (AES) när den står i "WPA2 (AES)"-läget. Det gick inte så hypotesen ovan är avskriven.

Jag vet inte vad jag skall prova mer; har inga fler idéer.

Nu stänger jag av WLAN i 4GR och kör med två UMRer som WLAN-accesspunkter. Då slipper jag krångel i alla fall.

24

Jag önskar Sam(ir)?, Mathias eller någon annan från Dovado förklarade för oss oinsatta/okunniga, på ett begripligt sätt, magin med TKIP, AES (CCMP), 802.11i/802.11n, "Fragment Length = 2305" och "RTS Length = 2304", vilken router (öppen?) mjukvara driver wifi:n på routern (jag misstänker hostap), vilken version, vilken konfiguration, vilket wifi chip finns på routern, firmware version, osv.  Vem vet?  Det kan finnas folk som känner till vad det kan finnas för buggar i den kombinationen.  Det sagt, implementationsbuggar kan nog ingen hjälpa till med så länge Dovado väljer att inte publicera sourcen.  GPL sourcen fick jag ett löfte (2010-10-12, privat epost) om att det skulle "släppas inom de närmsta veckorna".  Är det någon som sett röken av det?  Inte jag sad

25

Här:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.352580 … s-sakerhet

finns det lite förklaringar till begreppen.