Tråd: Problem med WLAN på Dovado 4GR?
Jag skrev till supporten i fredags:
"Min 4GR är i drift kontinuerligt och fungerar för det mesta helt OK, men
några gånger i veckan blir den extremt långsam för följande trafik: 1) WLAN till
LAN, 2) LAN - internet, 3) LAN - routerns webinterface. Som switch (dvs LAN - LAN)
fungerar den OK även när problemet uppträder. När 4GR startas om blir den OK igen. Med WLAN avstängt inträffar inte problemet. Problemet liknar det som beskrivs av G-man i tråden http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2180
Jag har också en Dovado UMR som fungerar helt stabilt i samma roll. Jag misstänker därför att problemet sitter någonstans i 4GR och dess WLAN.
Jag har provat både .11g och .11n, både 20 MHz och 40 MHz bandbredd och olika
radiokanaler men det gör ingen skillnad, problemet uppträder ändå. Jag har flera windows-datorer, flera trådlösa klienter (t ex logitech squeezebox), trådlös IP-telefon, mailserver, webserver och smartphones inom nätverket. Problemet uppträder även när jag kör 4GR standalone med 3G-modem (E182E) och WLAN mot en enda klient.
Modem Huawei E182E, fw 11.825.03.00.00
Router sn 16a612032a, productiondate: 10/30, fw 4.3.0.2852 official
Jag är inte alls nöjd med detta. Om jag inte får ordning på det vill jag låta
köpet gå tillbaka. Min 4GR är köpt via mobilgiganten (postorder) för några månader sedan."
Jag fick följande svar:
"Hej Jonas!
Hela teamet och speciellt våran teknikchef håller på att testa detta men i dagsläget har vi tyvärr ingenting att komma med, varken en förklaring eller en temporär lösning.
Vi förstår att det måste vara väldigt frustrerande och har förståelse för om du känner att du vill returnera din router till butiken pga. detta.
Ha en fortsatt trevlig dag."
Synd, för 4GR är precis vad mitt nätverk behöver. Men krånglet kan jag vara utan. Jag skall försöka få pengarna tillbaka från mobilgiganten vilket kanske inte blir så lätt eftersom det var snart två månader sedan jag köpte den.
Hursomhelst, till frågan: Finns det en chans att det är just mitt exemplar det är fel på?
Det kan väl inte rimligen vara så att alla 4GR har detta problem med WLAN?