CrazyFin skrev:Vad för low-loss kabel bör jag ha vid längder runt 15-20 meter? Lär väl behövas nåt i stil med RG-214 eller liknande? Jag får nog acceptera en dia på runt 10-11 mm på kabeln.
Vilken dämpning per meter eller per 100 meter bör jag komma under för att inte tappa för mycket om kabeln är 15 meter?
Som lillmalen redan sagt, RG214 är en bra kabel på många sätt men har ändå alldeles för hög dämpning på 2GHz.
En generell tumregel är att man max accepterar 3dB kabeldämpning. Det är halva signalstyrkan! I många fall är även det alldeles för mycket. När jag bygger AIS-basar så är mina målsättningar att ligga under 2 dB kabeldämpning, men det är lättare på VHF än på 3G....
Så en mycket grov och dyr kabel behövs för att inte helt sabotera den antenngain du vill uppnå. Man bör helt enkelt hitta lösningar där radion kommer närmare antennen,
DVS - GÖR HÅL I TAKET NU; FEGA INTE!
Jonas har som vanligt mycket innovativa ideer, en riktig MacGyver . Eftersom jag själv har gjort mängder av installationer så tenderar jag att föredra standardlösningar i branschen, det är både kostnadseffekivt och beprövat.
Alltså, sätt ett maströr i lämplig dimension rakt igenom taket och därmed får du kabelgenomföring på köpet (inne i röret). 38 eller 50mm rör är standard för TV-antenner. 38 är för klen till allt, 50 är på gränsen för ett 3meters-rör. Vill man ha flera antenner och kanske en parabol bör man ha 60mm rör. En krockad vägskylt ger ett mycket bra antennrör. Obs att vissa fästen inte passar 60mm, men man får leta lite. Takstolsfästen för 50-76 passar. TV-antenner från Wisi och Kathrein brukar fungera upp till 60mm då det är vanligare i Tyskland. Ett alternativ är att staga en 50mm-mast, men då krävs fästöglor i olika riktningar och det blir inte vackert.
Det finns också s k utliggare som ger ett liten rörbit i mindre diameter för att fästa små antenner på ett grövre rör.
Du behöver ett ca 3m rör, topphatt/snorkel, en blytakpanna, en gummistos eller vulkband, samt två takstolsklämmor, oftast en rak och en vinklad (åt rätt håll dessutom), franska träskruv och taktätningsmassa. En hålsåg i lagom dimension underlättar.
Hitta ett läge där röret och klamman mot takstolen ger en placering så nära mitten av en takpanna som möjligt (provmät olika takstolar/olika sidor av dem) för inplacering i bredd. Längsled är ju inget problem, där bara flyttar man längs takstolen.
Lyft bort pannan och spara som reserv. Mät. Mät igen. Borra ett 6mm pilothål och mät igen. Sen kör du hålsågen. Loda med pass, sätt en klamma. Justera, sätt en till.
Lagom dimension är ca 75-80 cm infästning för 3m rör. När allt är på plats tätar du mellan rör och takpapp med tätningsmassa. Sedan drar du över blytakpannan över röret, och pillar in den under/över andra pannorna och formar den likt dem. Sist drar du över gummistosen eller vulkbandet för att täta mellan rör och bly. Använder du vulkband, sätt ett grovt, svart, buntband förr att hjälpa den att inte krypa av.
Sist men viktigt, glöm inte topp-täckningen så att det inte regnar rakt igenom. Det finns olika varianter som stoppar vatten men tillåter kablar. En enkel lösning är en 180-gradersböj så att kablarna kommer ut nedåt.
Sätt nu ett plasttråg under maströret inne på vinden ett par veckor (och kontrollera) så att eventuella läckor kan åtgärdas istället för att skapa fuktskador. OBS! Om man skarvar maströr (stagade 50 mm) så tänk på att den utvidgade delen skall vara ovanifrån och den minder underifrån, pga vattentäthet.
Sådär, nu har du förhoppningsvis en bra mast att sätta alla möjliga roliga antenner i , och kabelgenomföringen fick du på köpet.
Yttertak är aldrig en brandcell, så det behöver du inte bry dig om. Brinner det på vinden skiter du väl i takpannorna?
MvH,
/Marcus