Tråd: E1820 och Dovado 3GN tillsammans= dålig fart!?
Hej!
Är ny på forumet och kommer nu med en ganska lång berättelse. Detta för att jag hoppas och tror att det kan hjälpa både mig och andra med samma eller liknande problem.
På grund av flytt slog jag till på mobilt bredband: Tre och deras max abonnemang.
Beställde detta tillsammans med routern Huawei B260a. Denna router har inbyggt 3g modem och klarar av 7,2 mbit ner och 5,6 upp. Satte i simkortet och allt fungerade väldigt smidigt. Har så kallad turbo 3g+ (HSDPA+) täckning i mitt område men att komma upp i 16 mbit som erbjuds är ju bara att drömma om.
Kanske går det om man bor i en bubbla precis bredvid sändarmasten. Därför skulle jag nöja mig med upp till 7,2 och valde denna router.
Som sagt allt fungerade bra. Jag körde med routern i ca två veckor men var hela tiden missnöjd med hastigheten. Gav ca 1,5 mbit ner och 1,5 upp och jag mätte många många gånger. Hastigheten över WLAN var ännu sämre.
Sagt och gjort, jag gick till Tre-butiken i Karlstad och klagade. Fick istället modemet E1820 och routern Dovado 3GN. Det var detta som enligt försäljaren var det bästa, det jag hade innan var inget att ha.
När jag kom hem började jag med att testa modemet direkt till stationära datorn. Till min stora besvikelse fungerade ingenting. Jag testade alla usb-portar, flashade om modemet och felsökte i många timmar. Till slut kunde jag ansluta, men endast i ca 5 min för att sedan se modemet börja blinka igen.
Jag hade då flashat om mitt modem då den medföljande inte verkade fungera överhuvudtaget. Jag installerade Tre:s firmware som var en tidigare version än den som kom standard och istället för mobile partner blev det 3 connect.
Det fungerade som sagt i ca 5 min vid varje tillfälle om jag hade tur. Det hela verkar som om att det inte fungerar bra med detta modem och Windows 7 64 bit.
Har även hört andra som har samma problem. De gånger jag kunde ansluta gjorde jag speedtest och blev hyfsat nöjd, ca 5 mbit ner vilket får ses som ett rekord för mig. Efter detta satte jag in modemet i Dovado 3GN efter konstens alla regler. Det fungerade inte, modemet anslöt aldrig trots att allt var rätt inställt.
Jag gick tillbaka till Tre-butiken och krävde ett nytt modem. Kom hem och satte i Dovadon direkt. Det fungerade! Fantastiskt! Men där tog det fantastiska slut. Hastigheten är rent ut sagt ett skämt och ligger på ca 0,5 ner och 1 mbit upp. Jag har gjort alla nödvändiga inställningar. Placeringen av utrustningen är bra och signalstyrkan god.
Någon på detta forum har tidigare testat tele2's firmware tillsammans med Dovado UMR och fått goda resultat. Vad ska jag göra för att helt enkelt öka farten? Vet ju att det ska gå men nu börjar tankarna om lösningar rinna iväg och jag kan nog inte offra mer modem...
Firmware som låg på modemet från start och ligger kvar även nu:
11.828.08.00.00
Firmware på Dovado 3GN: Firmware Revision: 4.2.5-3.2543 official
Firmware build date: 2010-07-20T13:48:26Z
Byter jag till Tele2 firmware på modemet byter jag ju ner mig!!
Senaste Tele 2: 11.825.03.00.56.B427
Dovado har nyligen släppt ny firmware: Firmware Release Date: 2010-09-27
Firmware File: 4.3.0
Men de skriver också: Please note (2010-09-27):
For subscribers of 3 Sweden & Denmark, a new version of
DOVADO 3GN firmware will be available later on 3's website.
Thank you.
Vad ska jag göra för någonstans sitter ju felet felet, antingen modemet eller routern?
Hoppas ni orkade läsa, blev mycket text och siffror. Tack på förhand!