Tråd: faktisk thruput med 4gr
jag får 20mbit ner+upp med den via krypterad wifi mot wan porten.
dvs ej via 3g
någon med bättre siffror mot tptest?
T2MBL40GB229kr|Android verktyg: Delat internet, gör om din mobil till mobilhotspot gratis (tether)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » faktisk thruput med 4gr
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
jag får 20mbit ner+upp med den via krypterad wifi mot wan porten.
dvs ej via 3g
någon med bättre siffror mot tptest?
Och maxhastigheten på din lina är?
Här är mina resultat. Jag bryr mig inte om vad bredbandskollen säger eftersom jag har sett konstiga siffror (många gånger) där som inte stämmer.
Nu körde jag en 8 multi-part FTP nedladdning på samma fil från ftp.sunet.se
Setup hemma består av DOVADO 4GR, kanal 6, 802.11n-only, 40MHz.
Har 100Mbps fiber in till huset. Med sladd (från datorn) så får jag >90-95Mbps.
Och maxhastigheten på din lina är?
100 Mblipp
och din lina? och du fick?
samir, flera ftp ger högre fart. gör jag som du med linux datorn ställd i forcerad full duplex så fås strax över 2*100mbit med två ftp sessions skapade en i vardera riktningen via flashfxp. ej mot sunet då.
då är linuxen router och ftp 'server'.
det jag undrade är vad gränsen för tptest ligger, då siffrorna är som du skriver suspekta.
ps, 430 wifi uppförsig hmmm droppade nu wifi, och kom tillbaka igen medans jag skriver.
Här är mina resultat. Jag bryr mig inte om vad bredbandskollen säger eftersom jag har sett konstiga siffror (många gånger) där som inte stämmer.
Nu körde jag en 8 multi-part FTP nedladdning på samma fil från ftp.sunet.se
http://img809.imageshack.us/img809/6439/sunet.png
Setup hemma består av DOVADO 4GR, kanal 6, 802.11n-only, 40MHz.
Har 100Mbps fiber in till huset. Med sladd (från datorn) så får jag >90-95Mbps.
Ska skaffa mig snabbare internet ( 100 / 100, stadsnät ) och kommer att köra de flesta datorer trådat i lägenheten, dock vill man ju ha trådlöst till både mini-pc och mobiltelefoner, då kan man alltså satsa på en Dovado 4GR utan att bli besviken ?
Ska skaffa mig snabbare internet ( 100 / 100, stadsnät ) och kommer att köra de flesta datorer trådat i lägenheten, dock vill man ju ha trådlöst till både mini-pc och mobiltelefoner, då kan man alltså satsa på en Dovado 4GR utan att bli besviken ?
Ja, men tänk på att gamla datorer samt mobiltelefoner brukar ha 802.11b/g, så att så fort du introducerar en 802.11b/g klient i ett 802.11n miljö, så saktas allting ner till 802.11b eller g, beroende på den "svagaste" klienten.
Hursomhelst, 4GR har en gigabit (1000Mbps) WAN och LAN portar. Throughput är väldigt hög där.
ja det tycker jag iaf, om alla konstigheter fixas (vilket jag är bombsäker på att dovado fixar, routern är ny så lite buggar får man nog tåla).
dock skall väll noteras att en billig 'hem router' inte kan mäta sig med en PC med en linux distro installerad i bandbredd pga att datorn kan dra 300watt mot tex 4gr som drar 11watt
11watt= 96:- i el mot 2600:- i el för datorn, addera sedan att det är nödvändigt med ups på pc'n... osv
umr är 'lite klen' för tp-wan 100mbit trafik om man skall lasta hårt.
men för webbsurf och liknande funkar dom utan problem.
wifi med kryptering drar ganska mycket kraft ur routern.
Bredbandskollen brukar inte vara nått vidare att köra om man har 100Mbit/s.
Men när jag testade 4GR'en så fick jag över 600Mbit/s WAN-LAN, men som sagt de var WAN-LAN och inte WAN-WLAN då 802.11n kortet i datorn inte kunde bete sig.
Skall se om jag kan få tag i ett annat 802.11n kort och se vad man får WAN-WLAN.
Men senast när jag mätte upp 685Mbit/s så ströps de av min hdd som blev flaskhalsen. Men de kan inte bli fallet om man kör WAN-WLAN då de max är 300Mbit/s teoretiskt. Vilket borde bli cirkus 150Mbit/s i verklighet när solen skiner.
Men de som behövs testat är då kanske
WAN-WLAN Okrypterat 802.11n
WAN-WLAN Krypterat 802.11n
WAN-WLAN Krypterat 802.11g
WAN-LAN singel session
WAN-LAN multipla sessioner
jag fick nyss 51mbit med 4gr med wlan 54mbit med kryptering...
svårt att få mer bump än så tror jag.
testade nyss tptest med huawei 1750 med tre, och fick en hastighet UPP som överskrider 'den teoretiska farten' i NÄTET med nästan 200% !
medans ned farten låg på 10% över max..
var med 3gn+1750+G-wifi
humor
ftp test är det enda som funkar i praktiken, där fick jag ~99% fart
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » faktisk thruput med 4gr