1

Tråd: E182e tappar HSDPA+

Jag har sedan juni ett e182e-modem från tre och detta är kopplat till en 3GN-router. Jag från start haft en signalstyrka på cirka 30%. För dåligt och långsamt tycker jag som bor i Stockholm. Jag köpte en Poynting panelantenn utan någon som helst positiv effekt.

Trots mitt långsamma "Bredband MAX" (cirka 1,5mbit ned och 0,8mbit upp enl Bredbandskollen) har det gått att strösurfa och betala räkningar i alla fall.

Nu har plötsligt signalstyrkan gått upp till knappt 50% enl routern! Fantastiskt tänkte jag men satte lyckan i halsen då internet blivit som sirap eller värre. Jag kikade på modemet och ser att jag inte längre har det turkosa skenet utan ett blått WCDMA.

Om jag startar om routern så kan modemet glimma till med lite turkost (hsdpa) sken (med acceptabel fart) för att sedan slå över till blått igen (med obefintlig fart - bredbandskollens startsida laddar inte ens).

Vad är fel? Har modemet gått sönder?

2

Sv: E182e tappar HSDPA+

Den byter automatiskt över till HSDPA läge BARA när du börjar surfa på Internet.

- Ang. signalen, har du försökt flytta om routern annanstans i hemmet där mottagningen kan vara starkare utan behov för en panelantenn?

- Vilken firmware kör din Huawei E182e? Logga in på routern och kolla vad står på MODEM->MODEM STATUS sidan.

- Följ "Step 2" på den här guiden: http://www.dovado.com/Guides.html#opt3g

- Har du gjort några hastighetsmätningar på olika tider under dagen, typ kl 8, kl 12, kl 23, osv?

Tack

3

Tiderna på dygnet har nog en viktig funktion. I morse hade jag 38% enligt routern och 5-8 Mb/s. Nu på kvällen har jag 1-1,5 Mb/s men 41% enligt routern.

Troligen är mobilt bredband en ganska dålig teknik då även vissa opperatörer har begränsade tak. Men ändå 200kr/månaden billigare än Telias 8 Mb ADSL.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

4

Nåt som kan vara intressant är vart sker det här?
Vilken gata i vilket område?

Jag har samma modem och abonnemang och har inte det problemet inte ens med mitt gamla abonnemang. och modem som gav upp till 6mbit.

5

i områden med andra bättre alternativ till 3g, tex adsl/fiber osv där är det lönsamt att bygga 3g, där inga alternativ finns till 3g och det saknas konkurans så byggs det ej ut.

6 Senaste redigerad av gustplus (2010-09-20 17:33:58)

Jag har firmware 11.825.03.00.00 på modemet och 4.2.5 på routern.

Vad det gäller signalen tror jag att jag har den bästa placeringen (har också jämfört med min tre-mobil och mottagningen tycks vara bäst där modemet och routern nu befinner sig).

Jag har gjort hastighetsmätningar lite då och då under sommaren och nu under hösten på olika tider på dygnet. Som mest har jag kommit upp i 2,5 mbit/s ned och 1 mbit/s upp cirka.

Jag börjar så smått misstänka att jag inte kan nå högre hastigheter (fast jag hade hoppats nå upp mot 8 mbit/s vilket jag hade på min adsl tidigare). Vad som dock är mest frustrerande nu är att det verkar som om uppkopplingen blivit mycket mer instabil (hemsidor kan inte längre laddas under långa perioder för att sedan plötsligt fungera ok igen). Samtidigt som mobila bredbandet lusar går det bra som vanligt att surfa med min mobil (också tre, Nokia 5800 som har "turbo-3g" men max 3,5mbit/s tror jag). Jag kan koppla in mobilen i datorn och surfa via den men det är inte rimligt att jag skall ha min mobiltelefon som backupmodem tycker jag.

7

Vädret nu ställer till det. Den plats jag fick bäst fart (6-7 Mb/s) på när det var sol och vinden från masten blåste kraftigt åt mitt håll är nu mycket sämre än 30 cm längre bort (3-5 Mb/s) när det regnar och blåser åt annat håll.

Rätta mig om jag har fel, med det är därför jag ska köpa en antenn.

4G Tre
Fiber 1000 Mbps

8

3-5 Mb/s ?? du behöver ingen antenn!!!!
smile

9

ja dålig väder påverkar signalen negativt.

10

HSDPA försvinner när jag försöker gå in på någon tyngre sida - typ Voddler. Färgen på modemet slår över från turkos till blått och allt är helt fantastiskt långsamt. En sida kan ta 10 minuter eller mer att ladda.

11

gustplus skrev:

HSDPA försvinner när jag försöker gå in på någon tyngre sida - typ Voddler. Färgen på modemet slår över från turkos till blått och allt är helt fantastiskt långsamt. En sida kan ta 10 minuter eller mer att ladda.

ställ frågan VARFÖR till din ISP...

12

ISP är din Internetleverantör. Jag tänkte på en sak. Du har inte slagit i taket för hur mycket data du får använda?

lillmalen, nej jag är inte ens nöjd när jag ligger på 7 Mb/s och ska titta på 720p film vilket hackar för jävligt. Får dropp på 0.08 Mb/s och har kontaktat Telenor om detta. Kan säga att antenn inte hjälpt så jättemycket ännu men arbetar på att få det bättre. Kan nu i alla fall surfa med rullgardinen nerdragen smile

Fast surfa vanligt och se på SVT, Aftonbladet TV mm är inga problem och går snabbt. Surfa vanligt tyckte jag även gick bra när jag förr bara hade 0,3 Mb och använde telefonen som AP router till den bärbara på bilresor till Ullared (Ville hon dit fick hon köra själv, numera är det jag som tjatar om att åka så får nu köra själv).

4G Tre
Fiber 1000 Mbps

13

Well, tre skall ju ha tagit bort sitt tak på bredband max...