1

Tråd: UMR och hemtelefoni

Provar just nu Tele 2 trådlös hemtelefoni. Deras router är Huw B260A. Den har en anslutning för mina fasta gamla telefoner (RJ 45?) . Jag har redan ett UMR som fungerar utmärkt för mitt internet. Finns det någon möjlighet att enkelt ansluta mina fasta telefoner till UMR?
UMR har i mitt tycke något begränsad WiFi distans (bekräftades oxå för ett tag sedan i en datortidnings jämförande test). Är B260A bättre i detta avseende?. Kan det förbättras på UMR.? Vilken antenn skall man i så fall välja

Bo Gunnar Andersson

2

Sv: UMR och hemtelefoni

Tele2's teletjänst är TROLIGEN låst till deras hårdvara, och således är du troligen låst till detta...

Du kan köra valfri operatör med en ATA box bakom UMR/3GN/4GR, eller som jag brukar göra istället - en SIP dect så slipper man en massa prylar.

Tele operatör -> SIP -> WEBBEN -> 3G ISP -> UMR -> Dect A580IP
Tele operatör -> SIP -> WEBBEN -> 3G ISP -> UMR -> ATABOX -> Sladdar -> analoga telefoner.

båda funkar, tycker det blir bättre ljud med dect direkt.

vilken antenn du ska välja beror på HUR umr är placerad, är den placerad i hörnet på bostaden så kan en rikt antenn användas, är den placerad centralt så skall en rundstrålande användas.