Mäcen skrev:Bor du i Varberg, så bor du i "3GiS-område". Gränsen mellan Tre/Telenor hemmanät och 3GiS-nät går söder om Särö (söderut) och norr om Kungälv (norrut).
Hej Mäcen.
Trevligt att någon med anknytning till Telenor tittar in.
Tyvärr bor jag inte i Varberg och då under 3GiS område. Men jag bor ca 1.5 mil söder om Särö och här är det fortfarande Telenor & Tre hemmanät. 240 08 & 240 02, inte en tillstymmelse till 240 04.
Mäcen skrev:Att Telenor skiter i västkusten, som du säger, är helt fel. Då Telenor "bara" har eget nät i Sthlm, Gbg, Malmö och Karlskrona, så bygger Telenor givetvis ut sitt nät till HSDPA där. Att Tre sedan ligger steget före och har byggt ut mer i dagsläget, är en annan femma.
Jag hade inte varit irriterad om Telenor bara hade varit steget bakom, men jag har noga följt utbyggnadskartorna och täckningskartorna för Telenors HSDPA allt sedan jag skaffade det mobila bredbandet i somras. Jag kan med god övertygelse säga att nästan ingenting mer än någon enstaka mast har uppgraderats i 240 08 Kungälv-Varberg sen i juni. Under denna tid har tre inte bara byggt ut en ruggigt bra täckning, utan fortsätter nu med en rask takt till 7.2.
Efter mina upprepade kontakter med kundservice så tillslut fick jag ut svaret att hemmanätet mellan Kungälv och Varberg byggs inte ut något mer till HSDPA utan satsningen görs i 3GIS (240 04). Observera att hela Göteborg ligger i detta nät...
Dock fick jag vid två tillfällen det felaktiga svaret att om jag bodde i hemmanät område så var det tillåtet att koppla upp sig till 240 02 (3 SE), och därför skulle jag inte bli lidande. Synd för tre har full täckning med 7.2 här och visar en helt annan entusiasm för sitt hemmanät och kunder.
Observera att jag bor ca 500m från havet, mitt i blandad bebyggelse sommar/fast boende.
Så länge som Telenor inte visar mer framfötter för oss på västkusten (ok mellan Kungälv-Varberg) kommer jag fortsätta avråda personer för deras tjänster och istället hänvisa till Tre. Men, men. Telenor får gärna ringa mig och diskutera, har begärt detta vid flera tillfällen men ingen har ringt ännu.