1

Tråd: dovado 4GR tappar Wifi

Har haft en 4GR i två veckor med den senaste firmware och skulle vara nöjd om den inte skulle tappa Wifi stundtals, grannarnas nät hittas men inte min men efter ett par minuters tystnad kommer den tillbaka.

Jag har testat att bara köra b & g och testa olika kanaler men inget verkar hjälpa
det känns som emellanåt även tappar den wan länk, kan inte verifiera wan då det inte finns räknare med statistik på den.

Jag har XP, Windows 7 och ubuntu pc i nätet så det kan inte vara fel på dessa då
alla beter sig likadant, jag hade netgear innan och den fungerade bra med Wifi.

Någon som har tips ? finns det loggar på vad den gör.

2

Sv: dovado 4GR tappar Wifi

Hej!

Införskaffade en 4GR igår när den äntligen kommit på lager. Har kört UMR i 1,5 år 24/7 utan ett enda problem och supernöjd, men ville ha "N" uppkoppling och då fick det bli denna.
Körde in senaste firmware, konfigurerade upp routern enligt konstens alla regler och pluggade in mitt Sierra wireless 308. Efter ca 1h bröts wifi uppkopplingen och det verkade som routern bootade om av sig själv. Precis samma som kai skriver så kom wifi-nätet tillbaka igen efter ett par minuter. Har två datorer kopplade till routern och båda tappade wifi uppkopplingen samtidigt.
Finns det någon inställning i routern som kan orsaka detta uppförande?

Tacksam för hjälp.

3 Senaste redigerad av Mathias (2010-08-25 07:27:04)

Vi håller på och tittar på detta,
Verkar som om vissa WLAN chip som stödjer att gå ner i strömsparsfunktion strular.
Återkommer med mera info.

Generellt tips är att se till att uppgradera till de senaste drivrutinerna för wlan kortet i dator, Då de som följer med windows är oftast mycket äldre.

Mvh
Mathias

4

Mathias: tack för snabbt svar. Hoppas på en bra lösning på problemet :-)

5

Har väl ungefär samma problem med frugans dator.
Har haft en Zyxel-router och en ASUS WL500gP.
Frugans dator har aldrig haft problem att ansluta till dessa. När vi bytte till dovadon så fungerar hennes nät ibland. Efter strömsparläge och liknande så kommer hon helt enkelt inte ut på nätet längre och jag har försökt med mycket. Återansluta, ta bort nätet, lägga till det, startat om datorn osv. Det fungerar inte. Ansluter med kabel och då funkar det förstås. Efter några dagar så kan det plötsligt fungera med det trådlösa igen. Har bytt kanaler, stängt av N, m.m. Det känns som att jag har testat allt jag kan nu. Hon kör med senaste drivrutinerna och Windows 7.

Under tiden så är min dator ständigt ansluten och jag har inga som helst problem att surfa över det trådlösa. Har inte heller problemet på min minipc. Det är BARA på hennes dator det strular. Det sjuka är att jag köpte ett USB-nätverskort (802.11b/g/n) och det är exakt samma problem med det. Drar jag igång min gamla router så funkar det felfritt igen.

6

Fick beta av firmware (installerad 7 sep) och det har fungerat bra utom ett stopp under
tiden jag haft betan vilket efter granskning av loggen berodde troligen på att min
son hade fått för sig att koppla in ip telefonens lan port vilket gjorde att jag fick 2 dhcp
servrar i nätet.

Stort bonus efter bytet till dovado är att jag kan ha min VOIP wood 322 bakom router
OCH den kräver inte längre omstart varje dag som den gjorde innan när den var direkt på WAN.

Jag har också hittat optimal kanal med Wifi Analyzer till min Android telefon, väldigt bra översikt vilka wlan som finns och vilka kanaler används, signal styrka e.t.c.

Väldigt nöjd med min 4GR nu.

7

Jag har också testat betan. Inga problem längre. smile