Bra länk för Net1, lade in den under antenner/D35. Net1 är CDMA EvDo vilket är vad länken handlar om.
Men behöver ett motsvarande program för 3G mot Telia etc.
Sätter man cursorn på fältstyrkepinnarna i Sierras Watcher (uppkopplingsprogram) får man ett fältstyrke värde men det ändras långsamt.
Här är korrelationen dB fältstyrka, verkar stämma med en pinne per steg - men det fattas ett steg för de fem pinnarna inkl ingen pinne (sex steg).
http://sierrawireless.custhelp.com/app/ … I3aw%3D%3D
Fem pinnar är -78 dB eller bättre. Just nu har jag fem pinnar och -77dB
Från koll i iPhone med fältstyrkekoll vet jag att fältstyrkan varierar hela tiden med belastningen på cellen- problemet är dock att man inte kan koppla in extern antenn där. Edit: funkar inte med 3GS OS 4
Dial *3001#12345#* to bring up the iPhone's Field Test tool, which will give you information about towers and signal strength, EDGE network, and more.
Hur bra är en induktiv kopplare? Pointing levererar en med panelantennen som i sig ger 10 dB förstärkning. Men den induktiva kopplaren ger ingen fältstyrkeökning på 3G över huvud taget, värdet förblir -94 dB. Kopplar jag in antennen direkt fås minst tio dB bättre resultat, ibland 19 dB. En del beror därvid på att antennen är bättre placerad. För att få ett rättvisande värde är det bäst att köra disconnect och connect igen.
PS modemet är Sierra Aircard USB 309. Får som bäst ned 9 mbit/s, upp 2 (bredbandskollen).
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.