1

Tråd: Dovado 4GR i drift 24/7?

Hej,

jag har eventuellt för avsikt att helt ge upp mitt ADSL-abonnemang för en lösning med Dovado 4GR och 3Bredband Max.

I resonemanget antar jag att mottagningen är bra/mycket bra men troligtvis inte optimal. Det ser dock onekligen bra ut på täckningskartan (därav antagandet).

Är Dovado 4GR avsedd att gå dygnet runt? Är mobilt bredband "moget" att ersätta en fast förbindelse?

Jag arbetar en hel del hemifrån och kräver/behöver en stabil uppkoppling - ofta använder jag ftp- och webbaserade tjänster liksom Skype och Teamviewer (fjärrstyrningsprogramvara för support). Spotify rullar dessutom i bakgrunden hela tiden! Ofta rullar allt detta och lite till samtidigt.

Hur fungerar den tänkta tekniska lösningen i en sådan miljö?
Jag oroar mig mest för Jitter och Packet loss och mindre för ping-svarstider.
Blir man ofta "nerkopplad"?

Kort och gott - jag lyssnar gärna på era erfarenheter (bra som dåliga) kring detta och min största fråga är - gör jag bort mig om jag kapar trådarna!?

/joho

2

Sv: Dovado 4GR i drift 24/7?

Lite svårt det är som att jämföra äpplen och päron, vad har du för adsl idag?
Spotify tar nästan ingen bandbredd alls.

Täckningskartan kan dut a med en nypa salt, dock så om den visar en fläck eller område utan täckning då kan man vara säker på att det stämmer.

Vart befiner du dig , vilken stad?

Man ska heller inte gå så mycket på resultatet av bredbandskollen då den inte riktigt visar rätt.

Jag har använt mobilt bredband som enda uppkoppling i 5 år och det fungerar bra.

Jag laddar upp filer till min ftp kollar youtube, arbetar hemifirån via vpn m.m.

Har dock en Dovado 3GN, enda problemet jag haft är att upkopplingen hängde sig, vet inte om det var routern eller modemet, men jag la in en ping var 30:e minut har inte haft problemet sedan dess.

Jag fjärrstyr min server med vnc och det fungerar bra.

Inga större problem med packetförluster.

Pingtiderna kollar jag inte då jag inte kan testa för varje host jag ansluter till.
men mest för att det fungerat bra.

Nedkopplingarna de senaste 5 åren kan jag räkna på min hand och ändå ha fingrar över.

Nackdelar.

Det kan gå lite långsamt ibland, dock väldigt sällan.

Annars ser jag inga nackdelar med att ha det som primär uppkoppling jämför med tex adsl 8 / 1 mbit.

3 Senaste redigerad av buecke (2010-08-18 08:55:01)

Hej!

Jag har haft enbart mobilt bredband hos Telia och Tele2 i nästan två år. I juni bytte jag till ADSL 8/1 för att få högre hastighet. Med mobilt bredband fick jag bara 2 Mbit.

Annars var det inga problem i samband med Dovado routern. Jag använde Skype och SIP för telefoni, kvaliteten var helt ok och kan jämföras med mobiltelefoni. Hade under tiden flera dagar inget nät pga. störningar i 3G-nätet men det kan också hända med ADSL. Just nu har jag mobilt bredband kvar som backup.

Jag kan rekommendera att skaffa en kontant lösning på början för att kolla hastigheten och täckningen.

Hälsningar
Daniel

4

buecke skrev:

Jag kan rekommendera att skaffa en kontant lösning på början för att kolla hastigheten och täckningen.

Jag håller med Daniel. Skaffa kontantsurf från den bästa operatören där du bor och testa i nån vecka.

5

Tack för era svar!

Jag har faktiskt beställt ett testabonnemang från Tre som verkar ha den högsta hastigheten (men bästa täckningen?) där jag bor (centrala delarna av Motala).

Det som är enkelt att mäta är "upplevelsen för stunden". Det skulle inte förvåna mig om tjänsten är (tillräckligt) stabil under den tid man testar - svårare är då att veta hur det fungerar över tiden.

Jag kommer från ADSL-världen (6-8 Mbit med Telia) och det har varit stabilt och driftsäkert (om än lite långsamt ibland då jag tydligen har långt till telestationen). Jag jämför funktion och kostnad och nuvarande lösning passar mig inte riktigt.

Det som kanske är mest intressant är hur det har fungerat för er över tiden, såsom;

- Är driftavbrott mer frekventa i mobilnätet än i fasta nätet?

- Ni som kommer från en ADSL-lösning, upplever ni en försämring på något sätt (kan vara en känsla av att man tycker att det går långsammare)?

- Jag har läst en del om värmeproblem - är det en osäkerhetsfaktor? Värmeproblem kan ju ge en del konstiga (intermittenta) effekter/problem.

- Finns det något som faktiskt är tekniskt sämre med en mobil bredbandslösning? Jag vet att online-spel som kräver snabba pingsvar inte är att rekommendera (men i den världen är inte jag).

Ja - ni förstår säkert...

Några av svaren har jag redan fått i tråden här - stort tack till er alla!

/joho

6 Senaste redigerad av Samir (2010-08-18 09:43:45)

Läser du om upplevelser på såna här forum, då kommer du (för det mesta) bara läsa om problem och folks råd samt möjliga lösningar. Det är väldig få som skriver dagligen om hur bra allting fungerar. Let's face it: Det här är en support forum. Vi använder mobiltbredband dagligen och många av oss har inga andra bredbands uppkopplingar. Om du råkar uppleva problem, då kan du vända till oss alla här på forumet.

Ge det en blind chans istället och bestäm dig därefter.

Det du MÅSTE förstå med 3G (samt 4G) är att det är en teknik som leverar en delad kapacitet. Du kan inte få dedikared kapacitet som du har kanske upplevt hittills med ADSL. Lyfter nån luren för att prata över mobila nätet, eller surfar nån samtidigt, då sjunker hastigheten. Tänk på detta.

7

Hej,

jag är väl införstådd i att forum (som ex. detta) oftare belyser problem än redovisar solskenshistorier. Och det är ju lite därför jag frågar om era erfarenheter och referenser - bra som dåliga.

Jag tror att många med mig lättare skulle våga ta steget till en renodlad mobil lösning om också solskenshistorierna fanns. Jag hoppas inte att jag trampar någon på tårna med mina frågeställningar - säg gärna till om ni tycker att jag är i fel forum.

/joho

8

Det där med att prova en kontantlösning från olika operatörer för att jämföra hastighet kan ge en fel bild.
Då vissa har max 3,6 mbit och en annan max 6mbit.

Beställde du med modem eller router?

Har aldrig haft några värmeproblem och ingen jag känner heller.
Att modemet blir varma vid användning är helt normalt, och det måste ta vägen nånstans.

Jag körde både adsl och det 3g jag har nu under flera år, dock olika platser.

9

joho skrev:

säg gärna till om ni tycker att jag är i fel forum.

Ärligt talat, så finns det ingen bra alternativ till Mobilabredband.se!!!  wink

10 Senaste redigerad av Samir (2010-08-18 10:55:16)

andy78 skrev:

Det där med att prova en kontantlösning från olika operatörer för att jämföra hastighet kan ge en fel bild.

Det stämmer till en viss punkt. Grejen är att vissa USB modem man får tillsammans i paketet stödjer max 3.6Mbps, medans andra paket har 7.2Mbps. Jag tror inte att typ Tele2 har en 3.6Mbps begränsning på själva SIM kortet, utan bara på USB modemet. Jag vet att sån var fallet när TRE lanserade först E1550 modem (max 3.6Mbps), men SIM kortet kunde få uppemot 7.2Mbps om man använde den i ett snabbare modem. Numera säljer TRE en Huawei E122, som är en HSUPA modem med 7.2Mbps ner och 2Mbps upp (om jag minns rätt).

Jag hoppas för din skull att jag är rätt när det gäller Tele2, men kan testa inom ett tag och rapportera. Problemet är att vi får aldrig superbra siffror hos Tele2 här i Kistaland hur vi än gör, tyvärr.

11

Tele2 Kontantsurf i en 21Mbps modem: 4.05Mbps ner och 1.58Mbps upp

12

Samir skrev:

Tele2 Kontantsurf i en 21Mbps modem: 4.05Mbps ner och 1.58Mbps upp

Jo det är väl ok , men man kan ju inte kuta och köpa ett 21mbs modem separat för att sedan trycka in ett kontantkort.

Blir lite dyrt bara för test.

13

Samir skrev:
andy78 skrev:

Det stämmer till en viss punkt. Grejen är att vissa USB modem man får tillsammans i paketet stödjer max 3.6Mbps, medans andra paket har 7.2Mbps. Jag tror inte att typ Tele2 har en 3.6Mbps begränsning på själva SIM kortet, utan bara på USB modemet. Jag vet att sån var fallet när TRE lanserade först E1550 modem (max 3.6Mbps), men SIM kortet kunde få uppemot 7.2Mbps om man använde den i ett snabbare modem. Numera säljer TRE en Huawei E122, som är en HSUPA modem med 7.2Mbps ner och 2Mbps upp (om jag minns rätt).

Jag hoppas för din skull att jag är rätt när det gäller Tele2, men kan testa inom ett tag och rapportera. Problemet är att vi får aldrig superbra siffror hos Tele2 här i Kistaland hur vi än gör, tyvärr.

Tres kontantkortslösning Huwaei e122 upp till 6mbit in 1,3 ut.

Denna är utmärkt om man vill prova hastighet och prestanda.

14 Senaste redigerad av joho (2010-08-18 12:27:28)

andy78 - det du skriver gör mig vid gott mod. Du verkar använda din utrustning/förbindelse på ett sätt som motsvarar det jag har tänkt att göra, med goda erfarenheter dessutom - härligt att höra!

Jag har själv köpt ett olåst Sierra USB 306 (från Thailand - tack vare tipset här på mobilabredband.se!) som jag just nu testar med ett Telia-abonnemang (2Mbit), utan router - och det fungerar riktigt bra.

Senast på fredag får jag 3Bredband Max (upp till 21 Mbit) för att se vad jag får ut av det där jag bor. Om det fungerar bra med Sierra 306-stickan i datorn blir det en Dovado 4GR så jag kan bredbandsdela också.

Samir - jag hänger en stund till här - för det är nog som du säger, det finns inga direkta alternativ. wink

/joho

15

Joho
vi kan göra lite tester sedan ..gå inte enbart med vad du får på bredbandskollen.
Jag fick tex ett dåligt resultat där, men 950 k /sek när jag laddade ner en 650 mb isofil från sunet. så jag är nöjd.

16

andy78 - du har så rätt. Jag brukar faktiskt testa att hämta en referensfil från SUNET (ofta OpenOffice eller liknande - ca: 150-200 MB).

Så snart jag får SIM-kortet från Tre så ska jag påbörja testerna...
Jag återkommer naturligtvis med mina erfarenheter (troligtvis under helgen).

Tack alla - och hoppas att många fler får nytta av informationen som finns i tråden!

17

Har du bara beställt simkort?

18

Nej - egentligen inte.

Det kommer ett modem också (antagligen ett Huawei E182E ) men jag har redan köpt ett olåst Sierra AirCard USB 306 från Thailand som jag har för avsikt att använda.

Om testet faller väl ut har jag också tänkt att köpa en Dovado 4GR för att kunna dela ut bredbandet till övriga i familjen.

19

Jag tycker att jag fick lite bättre hastighet med modemet i pc:n men jag tror att det är lite inbillning faktiskt.

Körde lite hastighetstester igår mot bredbandskollen 3 st innan jag dök i bingen.
kom upp i 7,4 mbit på ett av dem.

Jag ska försöka hitta ett bättre sätt att testa hastigheten, tex en programvara där man laddar ner en fil under längre tid och sedan ser lägsta medel och högsta hastighet.

20

jag brukar köra 8st multi-threads nedladdningar med CuteFTP från SUNETs server. Det räcker inte med bbkollen i vissa fall.

21

joho skrev:

- Är driftavbrott mer frekventa i mobilnätet än i fasta nätet?

Nej, absolut inte. Det har hänt under de två år kanske tre gånger att jag inte kom åt nätet. En gång var det faktiskt flera dagar, det var något större fel i basstationen.
Men samma kan hända med ADSL. Hade nyss blixtinslag i telefonledningen och modemet gick sönder, tog också flera dagar tills det nya modemet anlände. Och jag var nöjd att jag hade 3G kvar som backup.

joho skrev:

- Ni som kommer från en ADSL-lösning, upplever ni en försämring på något sätt (kan vara en känsla av att man tycker att det går långsammare)?

Pingtiderna är högre i mobilnätet och det märker man lite grann när man surfar, reaktioner på webbsidor är snabbare med ADSL. Men det är inget som mig störde.

joho skrev:

- Jag har läst en del om värmeproblem - är det en osäkerhetsfaktor? Värmeproblem kan ju ge en del konstiga (intermittenta) effekter/problem.

Vilka värmeproblem? Är första gången att jag hör sådant...

joho skrev:

- Finns det något som faktiskt är tekniskt sämre med en mobil bredbandslösning? Jag vet att online-spel som kräver snabba pingsvar inte är att rekommendera (men i den världen är inte jag).

Jag märker inga stora skillnader mellan ADSL och 3G. Och jag skulle har använt enbart 3G i fortsättningen om nätet vore bättre utbyggt. På platsen jag bor finns bara Turbo-3G (och inte Turbo-3G+) med max. 2 Mbit och ADSL levererar 8 Mbit. Annars var jag jätte nöjd med mobillösningen och kan varmt rekommendera att prova det som alternativ.

Hälsningar
Daniel

22

Jag har tyvärr lite dåliga erfarenheter av mobilt bredband (kan inte få ADSL så jag har inte så mycket att välja på).
Använder dels Dovado UMR med Huawei E1750 och Telenor som operatör,
dels Net1 med D35.
Telenor fungerade rätt bra under tidigare men under sommaren har det fungerat dåligt och det har artat sig genom otroligt många avbrott och låga hastigheter.
Uppenbarligen klarar inte Telenors nät åska för så fort det åskat så har förbindelsen gått ner (utan att det varit elavbrott).
Net1:s nät är ett kapitel för sig, det har fungerat superdåligt i sommar men i det fallet beror det nog på deras "uppgradering" i nätet.
I mitt fall, bor på Gotland, så misstänker jag att problemen med Telenor huvudsakligen beror på en bristande kapacitet i nätet som inte klarar trycket under turistsäsongen i kombination med dålig täckning.
Men bor man på en plats med goda signalstyrkor och inte så stora variationer i befolkning så tror jag att mobilt bredband kan ersätta ADSL.
Jag har goda erfarenheter av min Dovado.

23

Samir skrev:

jag brukar köra 8st multi-threads nedladdningar med CuteFTP från SUNETs server. Det räcker inte med bbkollen i vissa fall.

Hur gör du det startar du bara 8 st nedladdningar då eller av samma fil?

24

Scuzi! Det heter "multi-part downloads" och inte "multi-thread".

Anyway, samma fil, uppdelat i 8, eftersom mobila operatörer sätter ett hastighetsbegränsning på typ 500-700kbps per FTP session. På det här sättet maximerar du din bandbredd genom att köra 8 parallela sessioner. Efter alla 8 delar har kommit in, då sammanställer CuteFTP filen relativt fort.

Jag fick typ konstant +50Mbps på 4G med denna metod, istället för bara några megabit.

läs mer på http://www.cuteftpguide.com/

25

Hur har det gått med testet.