1

Tråd: STMP+inloggning+4.2.5.2543 official

Tele2's SMTP funkar inte ihop med UMR,
känt problem eller något annat som spökar?

Firmware Revision:    4.2.5.2543 official
    * Utgående e-post (SMTP): mail.tele2.se
    * Port för utgående e-post: 587
användare+lösen inlagt.
enl tele2 är auth text, ej tls/ssl eller dyl.

så ska funka?

2

Sv: STMP+inloggning+4.2.5.2543 official

Funkar bra för mig med UMR och fw 4.2.4. Samma inställningar som du eller "smtp.tele2.se"

3

Nja,

Tele2 har precis idagarna ändrat om i sina SMTP serverar. Utan att meddela sina kunder. Vi håller på och tittar på hur ska kunna supporta det.

Fungerar SMTP.TELE2.SE för dig nu??, Isåfall har de slagit igång den SMTP servern igen.

Mvh
Mathias

4

Använder "smtp.tele2.se" och det fungerar nu!

5 Senaste redigerad av G-Man (2010-08-09 09:52:01)

ingen funkar fnv för mig iaf på en anslutning, svårt att se vad strular när routern ej ger någon felkod eller dyl.
och t2 ger beskedet. ser okq8 ut...

när jag sparar inställningarns så svarar umr "E-Mail configuration
You got Mail!

The UMR can send e-ma"

istället för "saved" eller dyl...

provat och funkar klanderfritt med tex nexus one mot mail.tele2 ...

något inte 100 i umr tydligen.

6

Funkar med andra linux pryttlar efter att kortat av inloggningen, hjälper EJ på UMR.

7 Senaste redigerad av G-Man (2010-08-09 13:21:16)

blir samma sak på 4GR.

sedan skall noteras att
tex
smtp. ...
mail. ..
tellus...
bamse...
xx244. ..
osv
pekar till samma maskin ! dvs 212.247.156.1

så att smtp.tele2.se funkar är inte konstigt, men det kräver IAF inloggning, och det är detta som strular med UMR och 4GR (ej testat 3GN ännu men troligen samma där)

på vissa andra linux pryttlas så måste inloggningen hållas 'kort'.
men detta hjälpte EJ på UMR eller 4GR.

8

Som jag sa tidigare vi håller på och jobbar på en lösning för att fixa till de problem tele2 har introducerat.

Mvh
Mathias

9

ni har mitt största förtroende på att finna en lösning wink

10 Senaste redigerad av Mathias (2010-08-09 14:46:50)

BTW så får jag det inte ens att lira i min Android telefon sad

EDIT:

Hittade lite mer info hära

http://www.tele2.se/kundservice-epost-i … ingar.html

Nu har man bara ett litet felmeddelande

Your outgoing server respons:
476 connections from your hos are temporarily denied

476 connections från en android telefon :-)

11

hehe, va ju det jag skrev i första posten wink

men vem använder outlook?

12

Jooo men jag såg aldrig den pytte lilla länken om hur man skapar ett konto :-) Längst ner på sidan..

13

Att skicka mejl via Tele2 från datorn med UMR via 3G eller med en annan router via ADSL fungerar. Däremot klarar inte UMR att skicka mejl direkt för trafikmängd eller testmeddelandet. Men det är inget som jag behöver nu.

14 Senaste redigerad av G-Man (2010-08-09 23:57:31)

Mathias skrev:

Jooo men jag såg aldrig den pytte lilla länken om hur man skapar ett konto :-) Längst ner på sidan..

Ja inte vill man peta in ett äkta mejl konto i alla pryttlar som skickar epost då vem som helt kan läsa/skicka medelst dessa uppgifter... mindre säkert mot hur det var tidigare,  sedan har tele2 tydligen nu adderat den smarta funktionen att filtrera spam, har bara tagit +16år och tidigare gjort deras mejl värdelöst när det kommer 2-300 brev dagligen tidigare som blockerar inboxen...
men men...
då skapar man ett 'skräp konto' att skicka via, kan fortfarande välja valfri avsändare som innan inloggningskravet.

peter2 skrev:

Däremot klarar inte UMR att skicka mejl direkt för trafikmängd eller testmeddelandet. Men det är inget som jag behöver nu.

ja det är detta som inte funkar och JAG vill få fixat och därför startade denna tråd, för att slippa betala för SMS varje gång routern får ny ip#, når X mb trafik eller blir omstartad osv
Blir dyrt med flera routrar som skickar sms, när man kan få detta via mejl då det ej är tidskritiska meddelanden.
osv.

15

peter2 skrev:

Däremot klarar inte UMR att skicka mejl direkt för trafikmängd eller testmeddelandet. Men det är inget som jag behöver nu.

G-Man skrev:

ja det är detta som inte funkar och JAG vill få fixat och därför startade denna tråd,
osv.

Trodde först att du menade att skicka mejl (från datorn) när du inte använder Tele2s nät. Om det inte handlar om ett fåtal meddelande så visst är det smidigare med mejl än SMS från UMR.

16

sms och mejl hamnar i samma mobil för mig, och det ena är snabbare och gratis... wink

sms är bra för status om dyndns ej har propagerat ännu.