Tråd: Är man låst till Tre?
Funderar på att skita i hela tres modem och skaffa Sierra Wireless, men har ju skrivit på två års abonnemang. Betyder det att man inte kan skaffa annat modem, eller går simkortet att använda i vad som helst?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Tre » Är man låst till Tre?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Funderar på att skita i hela tres modem och skaffa Sierra Wireless, men har ju skrivit på två års abonnemang. Betyder det att man inte kan skaffa annat modem, eller går simkortet att använda i vad som helst?
Du kan använda SIM kortet i vilket modem eller pryl du vill, men måste fortsätta betala för modemet du skaffade från operatören.
Kanon! Ett snabbt råd till lämpligt Sierra? 889 eller 885 eller var det nu heter, jag bor i ganska dålig täckning, har typ tre staplar i snitt. Tänkte beställa idag från England så blir det billigare. Går det att sätta antenn till Sierra förresten? Ni kan svara via pm eller epost.
306an köpte många i en annan tråd, typ 550kr inkl frakt. De supporterar 21mbit.
Det borde han ju veta...han var inne i den tråden!
Det är lite synd att folk ställer frågor som nyligen besvarades i en annan tråd?
Andreas...hur gick det med din beställning?
Har läst att folk upplevde i Australien (Telstra abbonenter) att 306'n blir alldeles för varm: http://forums.whirlpool.net.au/forum-re … 24196.html
Det var kanske anledningen att det kom ut en 308 eftersom 306 var absolut första 21Mbps modem som dök upp på marknaden, så ingen förväntade sig såna problem.
Min 308 känns varm, but then again, jag bor inte i Australien...........
Måste säga att det här modemet inte alls blir lika varmt som E1820:an!
Är fortfarande helnöjd
Jag körde min 306:a konstant i två dygn som test (använder ADSL normalt). Visst blir den lite varm, men inte så att den upplevs het eller att värmen verkar orsaka problem.
Är också helnöjd med vad modemet presterar!
Jag har ett litet frågetecken som jag inte har rett ut ännu. Jag misstänker att Telstra/Bigpond har strypt möjligheterna till GPRS, EDGE m.m i de här modemen.
Kollar man med AT-kommandon så verkar det bara finnas möjlighet att koppla upp med WCDMA 850 eller 2100:
OK
AT!BAND=?
Index, Name
00, WCDMA 850
01, WCDMA 2100
02, WCDMA 850
03, WCDMA 850
04, WCDMA 850
05, WCDMA 850
06, WCDMA 850
07, WCDMA 850
08, WCDMA ALL
09, WCDMA 850/2100
0A, WCDMA 850
0B, WCDMA 850
0C, WCDMA 850
0D, WCDMA 850
0E, WCDMA 850
0F, WCDMA 850
10, WCDMA 850
11, WCDMA 850
Ett annat kommando säger dock att modemet ska klara de här teknikerna:
AT*CNTI=2
*CNTI: 2,GSM,GPRS,EDGE,UMTS,HSDPA/HSUPA
Hur som helst ser jag det inte som något stort problem. Det är ju WCDMA 2100 man vill ha för att få bra fart. Men det kan ju hända att modemet inte funkar om man skulle hamna ute i busken där det bara finns 2G-täckning?
Det kan ju också hända att Telstra/Bigpond gjort detta för att de har så bra täckning på 3G och marknadsför tjänsten som höghastighet. Då kanske de inte vill att det ska gå att koppla upp sig mot gammal långsam teknik?
Hur som helst, det kanske är den här ev. strypningen som gör att modemen är billiga?
Skulle vara kul om någon som har ett Sierra Wireless USB 306 som inte är Telstra/bigpond brandat kunde köra kommandot "AT!BAND=?".
Sammanfattningsvis: ett bra modem, mekaniskt stabilt och tåligt som presterar grymt på 3G. 2G-möjligheterna dock outredda?
Ber så hemskt mycket om ursäkt- Som jag sa någonstans, jag är fullständig idiot och får vara glad att jag kan skicka ett email. Har inte fått meddelande om att hag fick svar i den tråden, och kan inte hitta tråden igen. Skrattretande, jag vet.
Angående värme- mitt Huawei E122 blir glödhett. Står det några timmar och t.ex. är ganska aktivt med svt play eller nerladdning osv, så är det nästan så man inte kan ta på det. Jag trodde det var normalt?
Oj, nu läste jag igen vad du sa. Så, jag bor ute i busken och är grymt missnöjd med uppkopplingen, det är därför jag överväger Sierras modem. Men det där med 2G, Edge osv, det är möjligt det blir aktuellt då, funkar Sierra med det?
ALLA 3G modem är GPRS/EDGE bakkompatibla. Du lär uppleva bättre signal ute i busken med GPRS/EDGE eftersom de är baserade på den äldre GSM tekniken, som fungerar på lägre frekvensband (900MHz), som betyder att den har betydligt bredare räckvidd än 3G som fungerar på 2100MHz.
Såå... idén med att skaffa Sierra för att få bättre far är ren idioti? Sierra är bara till för er som redan har bra fart? I så fall, finns det något annat modem som skulle vara bättre än Huawei E122. Jag vet inte om jag har Edge ller inte, jag kan ju säga så här att min täckning står det antingen 3g på eller om det är bra turbo 3g. Fast sånt skitväder som det är idag är det jättesegt.
Fast sånt skitväder som det är idag är det jättesegt.
Det kanske beror på att folk sitter hemma när det vädret är dåligt och surfar/pratar och därmed tar upp alla resurser i basstationen. Så brukar det vara.
Jo visst kan det vara så. Midsommar, jul-lov och annat brukar också ställa till det. Och dimma. Snö. Lite blåst. Regn. Eller vad tusan som helst ; (
Hursomhelst, jag hade vackra drömmar om att ett dyrt fint modem skulle hjälpa men det kanske är falska förhoppningar? Har köpt en pytteliten extern antenn och den hjälper inte alls, men så tycker jag kontakten knappt sitter heller, räcker att nudda den så lossnar den.
modem förslag?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Tre » Är man låst till Tre?