1 Senaste redigerad av Cerdo (2010-08-01 17:37:03)

Tråd: E122 problem med hastighet

Uppkopplingshastigheten går väldigt ojämnt och är ofta väldigt låg.

För det mesta ligger hastigeten på 38kb/s men går ibland upp till 500-1000kb/s. Det står när jag tittar på egenskaperna att den har kapacitet för att nå 7,2mb/s.

Ibland när jag kör bredbandskollen.se är den uppe i nedladdning på 1,5mb/s, men vissa gånger kan den inte ens slutförar testet eftersom den inte verkar få någon kontakt med uppladdningen.

Vad kan det vara för fel, ibland är det så segt så att det tar runt 30sek att bara komma in på google.se?

Jag har läst väldigt mycket men hittar ingen vettig information om detta. Jag har även min APN på bredband.tre.se

2

Sv: E122 problem med hastighet

Har du väldigt svag signal?
Hur många staplar har du som visar signalstyrkan i programmet?

Det du upplever kan bero på att du ligger precis på gränsen till en användbar signal. Prova att flytta modemet till lite olika ställen och se om du får bättre signal.

3

3 stycken staplar har jag.

Är det för lite Tre's internet ska kunna köra snabbare än 0,4mb/s?

4 Senaste redigerad av svenix (2010-08-01 20:17:41)

Tre staplar brukar vara OK.
Då var det svårare att försöka gissa vad som kan vara ditt problem...?

Har du samma problem om du befinner dig på olika ställen, t.ex. jobbet och hemma? Har du samma problem överallt tyder det på något i din utrustning som knasar.

Är det bara problem på ett visst ställe kan det ju vara den masten eller det läget som är problemet.

En annan grej du kan prova är att se om det finns någon firmware-uppdatering till ditt modem? Ibland kan det finnas buggar i modemen.

5 Senaste redigerad av Cerdo (2010-08-01 22:51:35)

Grannen har också ett 3modem och för han fungerar det bra. Så det borde inte vara det som är felet.

Hur tittar jag upp detta med firmware då? Laddade hem något från Tre's hemsida men det fungerade inte att installera. Vart laddar jag ner uppdateringen för modemet?

Mitt modem blir också otroligt varmt när det stått på ett tag, är det normalt eller?

EDIT; Nu när jag kom hem gick det långsamt som helvete, gick knappt att komma ut på internet överhuvudtaget.
Testade att koppla från och sätta i stickan/modemet igen. Denna gång fick jag 5st staplar och sedan står det nu Turbo 3G istället för bara 3G. Nu så ligger medelhastigheten på ungefär 400kb/s vilket duger för mig.
Detta är väl skumt?

6

Modemet ska inte bli otroligt varmt. Lite varmt kan det bli, men om du tycker att det blir otroligt varmt så kanske det är fel på modemet.

Prata med Tre och försök få dem att skicka dig ett annat modem att prova med.

7

Det är nog fel på modemet då. För det blir brännhett.

Kort efter jag skrev meddelandet om att jag hade Turbo 3G skönk hastigheten återigen till runt 30kbs. Hel skumt...

8

ha! Låter exakt som mina problem! Fast jag har haft problem i flera år, men nu är det ännu värre med det nya E122 jag fick i våras. Det bölir verkligen glödhett ibland, speciellt om man är aktiv på nätet (svt play) eller laddar ner något, det blir nästan så man bränner sig på det. Det är alltså inte normalt? Otrolig variation av hastiget, upp och ner, och är det lite tjockt på nätet eller dåligt väder segar det fullständigt. Hade tänkt köpa en extern antenn (ja det har jag redan gjort men den är så ynklig den inte hjälper alls).

9 Senaste redigerad av Micke (2010-08-10 13:23:31)

Värmeutvecklingen verkar vara ett känd problem(?) på alla dessa nyare modem.

Mitt (Sierra 306) blir också kokhet vid en kontinuerlig streaming (upload)!

Det sägs att det inte är någon fara med det...
---> http://www.telusmobility.com/en/ON/sier … le07.shtml
...men mitt modem dör då ändå efter ca 1 timma och enbart en router-hårdreset
(power off/on) kan få systemet igång igen sad ...glöm "Connection Tracker" sad

Använder därför sedan en tid en digital timer som 8 gånger dagligen bryter strömmen till routern under bara 1 minut...det funkar iaf. "klockrent"... he, he.
Jag hoppas innerligt att "UMR:en" stoppar för en sådan påfrestning hmm

Håller nu på att "uppfinna" någon typ av kylning...kylplåtar (bordduksklämmor), universaltermostat, fläkt ansluten till en dimmer (varvtalsregulering), ev. "NEXA"...mm.

Det måste väl vara möjligt att avleda överskottsvärmen på ett smidigt och tyst sätt!?

Jag gillar modemets prestanda och vill absolut ha det som "huvudaktör" smile

Förövrigt har det skrivits en del om det i nedre delen på den här sidan
---> http://www.mobilabredband.se/forum/view … 33&p=3

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10

kjellorix skrev:

Konstigt att så många har fått det glödhett...

Konstigt? Här snackar vi om en mycket högre kontinuerlig modembelastning än vad du kan få med din nuvarande surfning lol

Dessa nya modem är nog egentligen inte avsedda för att t. ex. skicka signaler med ca. 1 Mbit/s i flera timmar utan att de överhettar och krånglar hmm

Ps.: Det skulle vara kul att se hur du kan få in alla dessa svenska kanaler med din PCTV nanostick i Spanien cool

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11 Senaste redigerad av Micke (2010-08-18 18:45:02)

Jag tror vi pratar lite om olika saker?

Jag försökte egentligen bara förklara modemets höga belastning...

SVT-> DVB-T box <-> Slingbox <-> UMR <-> Sierra 306 <-> Tele2 <-> SVT i Spanien!

Inget emot din PCTV-stick...det är en smidig sak ute i buskarna!

Sveriges få fria och dyrbara kanaler kan däremot diskuteras...t.ex. TV2`s testbild halva dagen...eviga programmhänvisningar... TV4`s långa reklamblock...mm...mm.

Själv kör jag med ett DVB-S kort i datorn via en motorstyrd parabolantenn och har därmed 1000 fria kanaler att välja på...inga onödiga långa programmuppehåll där inte!

12

Okej, tror jag ska pröva att köpa Sierras 885 då, förhoppningsvis är det klart bättre än huaweis e122, finns det kontakt utgång för extern antenn? Kan bara hitta denna annons på ebay, ända från Kina, gillar inte det inte finns kartong eller nåt och 20-30 dars leverans är inte så kul:

http://cgi.ebay.co.uk/NEW-SIERRA-885-ME … ltDomain_0

13 Senaste redigerad av Micke (2010-08-18 18:22:24)

Tips: Köp det här istället...du har det hemma inom 4 vardagar..:)

http://cgi.ebay.com/New-Unlock-AirCard- … 2a08a0248d

Ps.: Även 885:an har en kontakt för extern antenn.