1

Tråd: Öppna en 1820 och löda antenn

Har läst en del om er som har problem att få extern antenn att fungera på E1820. Är det ingen som öppnat en sådan och lödit fast antennkopplingen istället. Jag är så illa tvungen att använda extern antenn och funderar lite på om man inte kan löda fast antennsladden direkt på kretskortet. Någon som vet hur det ser ut?

2

Sv: Öppna en 1820 och löda antenn

Varför?

Köp en bra antenn som går att trycka dit.

3 Senaste redigerad av KingOfSand (2010-07-30 08:42:48)

Nu var det ju inte det jag frågade... Om du läser frågan igen så ser du att jag skrev att det är många som har problem att få extern antenn att fungera tillfredställande. Frågan är om det är någon som testat att plocka bort interna antennen och löda fast extern antenn istället. Funderar på att göra detta men vill gärna ha guide hur man öppnar modemet.

Passar även på att slänga iväg frågan om det är någon som vet ett bra program för att se var antenner ligger. Har en bra applikation på min Android-telefon som visar detta på karta. Skulle vara smidigt att ha det även för PC för att enkelt veta åt vilket håll antennet ska peka. Kommer testa att stoppa i mitt bredbandskort i telefonen och köra applikationen. Det fungerar ju det också men är inte lika smidigt.

4

Har provat öppna modemet genom att ta bort de 3 skruvarna som finns och ta naglarna till hjälp. Får dock inte upp det helt utan kan bara titta in och se hur det ser ut. Det interna antennet ser ut att vara borttagbart men jag kan inte bekräfta det. Av någon anledning så finns även en intern antennkontakt som ser precis likadan ut som Huawei E220 har.

5

Finns det verkligen nån mening i att göra detta? Om du löder på antennen permanent på den, så kommer du tappa möjlighet att stoppa undan modemet i fickan när du skall resa nånstans med den.

Tyvärr, men jag skulla aldrig rekommendera folk att göra detta.

Köp en billig kontantsurf modem som E1550 eller E122 istället för att trixa på. E122 har en extern antennuttag. E1820/E182e är en dyr 21Mbps modem och du voidar guarantin om du gör såna här moddar hursomhelst.

6

Huawei E1820/E182e är en vidarutvekling av Huawei E270+.
Huawei E270+ har 2st MS-156 kontakter.
Se bild. http://www.mobilabredband.se/files/___H … G_0275.jpg

Det jag tror att Huawei har gjort med E1820/E182e, är att dom har satt CRC 9 kontakten (som sitter vid sidan av modemet) till den externa sekundära antenn anslutingen.
MS-156 kontakt (som sitter inuti modemet) till den externa Primära antenn anslutingen.

"E1820 only support external diversity antenna, not support  primary antenna."
http://www.mobilabredband.se/forum/view … p?id=1050]

Det är bara att öppna modemet helt och ansluta en externa antenn via MS-156 kontakten och se om det blir bättre mottagning, en att använda CRC 9 kontakten.

Det är bättre att använda MS-156 kontakten, en att ta bort den interna antenn och löda fast en kabel.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-02 14:20:39)

KOllar man i ett E220 modem ser man att kontakten för att ansluta testsignal sitter innan impedansanpassningen till den interna antennen. Kontakten lär vara 52 ohm, löder du fast koaxialkabel direkt istället för den interna antennen får du fel matching och kan därigenom förlora vad du finner genom högre antennförstärkning.

Jag håller med om att de externa kontakterna kan vara knepiga. Jag misstänker att kontakten i mitt Huawei E169 modem pajat för även om jag kan trycka dít en extern antenn händer absolut inget med signalstyrkan enligt Dovado som ändå mäter i procent, dvs med hög upplösning. Finns möjlighet att ansluta exyern antenn via internt testkontakt tror jag det är bästa sättet. Sedan får man fixera anslutningen väl för de interna kontakterna tål inte manipulation och är inte gjorda för frekvent anslutning, de går sönder mekaniskt. Tror Andreas försökte ta bot kontakten på ett E220 men sedan gick det inte att löda fast koaxialkablen i alla fall eftersom den tryckta ledningen förstörts. Kan möjligen gå om man har ett operationsmikroskop.

citatet ovan från Huawei om att modemet only supports external diversity antenna etc är en mkt oprecis information. Extern diversity antenn är rimligtvis en dubbel antenn och den bör då ha dubbla antenningångar. Det finns för övrigt förvånansvärt få 3G modem som använder diversityantenner. Finns dock på en del nya 3G routrar.

Alla de mikrosmå kontakterna är bara strul. Huaweis router E960 som säljs av Telia har SMA kontakt för exerna antennen  vilket funkar utmärkt. Men där saknas farten. Induktiva kopplingar påminner mig om glada lösningar för att förstärka signalen i bil med en antenn inne och en ute. Innan jag tror på dessa lösningar vill jag se fakta och jämförelse med en direktkopplad antenn. Infoferenda har utrustning för att göra detta, de säljer såväl
adaptrar till kontakterna i modem och men även antenner för indirekt koppling. Vore intressant med mätresultat.

Fråga: Har verkligen E1820 två antenningångar som  kan nås via testkontakterna?

tänkte skaffa Novatel 2352 som har diversity antenner men saknar yttre antenningångar så jag har samma problem.

PS här finns lite info:

http://www.communica.se/index.asp?static=antenner

Grafen beskriver ändring i överföringshastighet då en "coupler" används. Men vad företaget menar med en "coupler" sägs inte. Uttrycket återkommer inte i länken rörande induktiva överförare. Oproffsig språkhantering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Stort tack för respons!

@Samir: Du har givetvis helt rätt! Har dock två till modem så fler behöver jag inte. Kommer nog INTE att löda fast sladd direkt på modemet. Möjligen testa att koppla direkt till interna kontakten. Synd att konverter är svindyr.

@jonasolof: Anledningen till att jag ville testa löda antenn direkt på är precis samma problem som du beskriver. Inte ett dugg händer med antennsignalen när jag stoppar i externa antennet. Lägger projektet åt sidan ett tag men ska testa senare att klippa antennkabeln så mycket som möjligt och sätta dit en nya FME-kontakt. Kanske mottagningen förbättras då..  Stort tack för ditt utförliga svar!

9 Senaste redigerad av lillmalen (2010-08-04 12:10:49)

Har samma erfarenhet av konvertrar, se länk.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2005

Hittade nyss denna, verkar vara en ny säljare men med 22kr med frakt då kan man chansa.

http://cgi.ebay.com/TS-9-Crimp-Plug-Rig … ltDomain_0

10

@lillmalen: Kjell&Company har många relativt billiga crimp-kontakter. Har köpt FME-kontakter därifrån bland annat. Är lite osäker på vilken kontakt ebay-säljaren säljer men det är väl inte en MS-156? För en sån skulle ju vara fin att komma över som man kan sätta direkt på kabel och koppla till interna antennkontakten.