Kul att ni gillade bilderna.
Nu har jag varit i Stockholm under helgen och just nu i Linköping, och har på så sätt kunnat jämföra lite hur systemet fungerar före uppgraderingen. Det har man ju haft 3 år på sig att göra tidigare, men då var man inte lika intresserad....
Sthlm Nacka: EV-DO på 174 och 225, 1xRTT på 275
SE-OST4003A PN40 : EV-DO på 174, 1xRTT på 275
(jag tror jag har hittat ett sätt att med D35 se om 1xRTT är i funktion, se tråden:http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=1183&p=2)
Det bekräftar vad jag tidigare trott att 174 är den ursprungliga EV-DO-kanalen, i det först tilldelade frekvensutrymmet. Telefoni har troligen hela tiden legat på den högsta frekvensen, dvs kanalnummer 275. 225 har varit för utökad kapacitet i högmasterna.
Efter ombyggnad blir som jag tidigare skrvit 174 & 225 standard, och 275 utökad kapacitet i högmaster.
Jag skall försöka kolla upp Motala imorgon för att se om min teori stämmer även här.
Det innebär att IceNet1s uppgifter om att själva bytet innebär en kapacitetsökning stämmer väl. De större siterna går från 2->3 EV-DO-carriers dvs en ökning med 50%, och de mindre från 1->2, 100%.
Här finns förklaringen till de generellt förbättrade hastigheterna.
Och nu till Frågor & Svar:
jonasolof skrev:Full rev B där tre kanaler används simultant kommer bara att kunna levereras från högmasterna (som har nummer som börjar på 1). Ett par volymtankande användare nära en högmast kommer att kunna sno åt sig en avsevärd del av den sammanlagda kapaciteten eftersom brusnivån ökar för perifera användarna. Så man fråga sig om fullt utbyggd rev B ligger i de perifera användarnas intresse. En sak är att lägga till fler band alias carriers alias kanaler, en annan sak är att göra dem tillgängliga för samtidig och snabb kommunikaton.
Det finns funktioner för att begränsa kapaciteten för användare, definitivt går det att sätta fasta sådana. Frågan är om de är möjligt att sätta dynamiska regler som avgörs av övrig trafik och belastning så att man tillåter höga hastigheter om det inte allt för hårt drabbar övriga användare på samma sektor. Det vore önskvärt.
Info skrev:Då är frågan vad får vi som ansluter mot BST som inte börjar på 1?
Har jag uppfattat det korrekt att denna anslutning aldrig kommer att bli 14,4?
9,6?
Med nuvarande hårdvarubestyckning är det korrekt uppfattat ja. Det finns dock inget hinder (förutom ekonomiska) att ytterligare bygga ut basarna så att man får 3 carriers över hela landet och 4 där det mest behövs.
Jag kan inte se något problem i det, jag ser et som mycket viktigare att alla användare kommer närmare de idag möjliga 3Mbit/s, än att några få skall kunna köra 10 Mbps eller mer. Hela basen för verksamheten utgörs av använadre som vill ha rimlig anslutningshastighet men framför allt att den alltid skall fungera. Systemkapacitet är alltså viktigare än topphastigheter. Detta blir ju också konsekvensen nu, helt utan RevB. RevB innebär dock en bättre möjlighet att dynamsikt fördela användarna mellan kanalerna vilket är nuvarade lösnings svaga punkt.
Vox medievalis skrev:Under gårdagen rapporterade jag om signifikativt ökade transmissionshastigheter (fr.a nedströms) efter nätuppgraderingen och då framför allt vid anslutning mot högmaster (som kör med 3 carriers). Jag är nu helt säker på att detta även gäller för mindre stationer som använder 2 carriers. Hastighetsökningen är mycket tydlig och gäller vid alla dygnets belastningsfaser.
Se mitt resonemang ovan. När 1xRTT-kanalen görs om till EV-DO ökar kapaciteten markant, mest på de mindre masterna, procentuellt sett.
Vox medievalis skrev:En första teknisk fråga till Marcus med ledning av Dina mycket informativa bilder: Från enheten löper 6 st utgående koaxer vadan jag funderar på om antennmatningen - liksom för FM- och TV-sändarna - är uppdelad i två per cell/antennlob. Detta skulle kunna innebära att de aktuella stationerna har dubbla slutsteg som jobbar parallellt och därmed redundant om ett steg faller ifrån ?
Nej, det är inte redundans utan diversitet. Alla mobilnät jobbar på samma sätt med antingen rumsdiversitet eller det nu vanlgaste polarisationsdiversitet.
En anslutning är TX/RX och en endast RX. Kablarna går upp i par till korspolariserade sektorantenner. Inne i antennhöljena sitter dubbla antennelement lutade 45 grader åt varje håll. Det är alltså varken vertikal eller horisontell polarisation utan mitt emellan. Mottagarna i BTSen jämför vilken som ger bäst signal och byter hela tiden mellan dem.
Det är faktiskt 7 kablar, en till GPS-antennen också....
jonasolof skrev:Tidigt i digital 450 historia så var det entreprenörer som funderade på smarta antennsystem som kunde anpassas dynamiskt för att ge högre signalstyrka i vissa riktingar. Finns någon sådan funktionalitet i dagens system?
Det har funnits flera tillverkare som har försökt detta även för GSM och UMTS, men det har aldrig riktigt blivit något. Det är för dyrt och dessutom inför man en dynamisk parameter till vilket man med CDMA/WCDMA redan har nog av, så att säga.
Det börjar dock röra lite på sig med de senaste utvecklingarna av MIMO-baserade antenner. Tror dock ej de kommer i mobilnäten.
/Marcus