Tråd: Vägrar koppla upp med 2G/Edge
För ett tag sen så skaffade jag telia kontantsurf att kunna ha de veckor jag är i sommarstugan om året. Nu bestämde jag mig för att skaffa en router för att kunna dela uppkopplingen bland fler saker och för att kunna placera det högt för att få ännu bättre mottagning.
Problemet är att jag har bara 2G mottagning här ute i skogen, men det har ju funkat finfint att köra Edge på min bärbara dator så då tyckte jag att min Dovado 3GN skulle klara av det också.
Men tydligen så vill det inte fungera alls! Modemet är ett Option Icon 505 som är telia brandat då förstås. Jag har gjort alla inställningar som man ska göra i routern och uppdaterat firmware i både routern och modemet men ingen framgång alls. All data om modemet kommer fram i routern, IMEI nummer, mottagning (40%) och allting annat. Loggar jag in på routern under modem fliken och trycker på connect så står det "Disconnected (reconnecting)" och så står det så hela tiden. Jag lät allting stå på över natten men utan resultat.
Jag provade routern tillsammans med modemet fast hemma i stan innan jag åkte till stugan, och då funkade allting perfekt, men då var det också 3G täckning.
Har den här Dovado 3GN routern problem med 2G/Edge uppkoppling eller är det så att den inte klara av mitt modem? Kör jag modemet direkt i usb porten i datorn som jag gör nu så funkar internet jättebra. Finns det någon som vet vad det är för fel eller hur jag ska ta mig till?
Mvh Tobbe