1 Senaste redigerad av TobbeK (2010-06-23 11:17:58)

Tråd: Vägrar koppla upp med 2G/Edge

För ett tag sen så skaffade jag telia kontantsurf att kunna ha de veckor jag är i sommarstugan om året. Nu bestämde jag mig för att skaffa en router för att kunna dela uppkopplingen bland fler saker och för att kunna placera det högt för att få ännu bättre mottagning.

Problemet är att jag har bara 2G mottagning här ute i skogen, men det har ju funkat finfint att köra Edge på min bärbara dator så då tyckte jag att min Dovado 3GN skulle klara av det också.

Men tydligen så vill det inte fungera alls! Modemet är ett Option Icon 505 som är telia brandat då förstås. Jag har gjort alla inställningar som man ska göra i routern och uppdaterat firmware i både routern och modemet men ingen framgång alls. All data om modemet kommer fram i routern, IMEI nummer, mottagning (40%) och allting annat. Loggar jag in på routern under modem fliken och trycker på connect så står det "Disconnected (reconnecting)" och så står det så hela tiden. Jag lät allting stå på över natten men utan resultat.

Jag provade routern tillsammans med modemet fast hemma i stan innan jag åkte till stugan, och då funkade allting perfekt, men då var det också 3G täckning.

Har den här Dovado 3GN routern problem med 2G/Edge uppkoppling eller är det så att den inte klara av mitt modem? Kör jag modemet direkt i usb porten i datorn som jag gör nu så funkar internet jättebra. Finns det någon som vet vad det är för fel eller hur jag ska ta mig till?

Mvh Tobbe

2

Sv: Vägrar koppla upp med 2G/Edge

Hmm har du testat låsa routern i 2G läge då?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av TobbeK (2010-06-23 13:35:49)

Yes, routern är låst på 2G, men det funkar inte ialla fall.
Nu har jag försökt i stort sett halva dagen utan något som helst resultat. Jag är riktigt nära på att ge upp snart! Jag har gjort en hårdvaru reset på routern och ställt in alla inställningar från början, kontrollerat allting mer än två gånger och flyttat runt routern i hela stugan för att få annorlunda mottagning men ingen framgång. Men så fort jag sticker modemet direkt i datorn så har jag i stort sett full mottagning!!

Har börjat tvivla på om jag verkligen ställt in allting rätt i dovadon, men hittar ingenstans på internet om hur man konfigurerar en 3GN för att fungera med telia. Alla papperena från telia är borta förutom pin koden till internet så det är de enda jag har, men har förstått att APN'en ska vara online.telia.se

Finns det någon mer inställning man ska göra?

4

Hade liknande problem, i och för sig med Comviq, löstes genom välja "select safe settings" skadar ej att testa om du ej gjort det.

5 Senaste redigerad av TobbeK (2010-06-28 21:36:03)

Intressant, hur ställer man in routern på "safe settings"? Var i kontakt med Dovado support igår och de sa att det med största sannolikhet berodde på mitt modem, att det var lite vajsing. I ren ilska så åkte jag till macken idag och inhandlade ett sånt där telia kontantsurf paket för 300 kr med ett huawei modem, men inte ens det löste problemet med Dovadon! Dock fungerar internet faktiskt både snabbare och stabilare med huawei modemet i datorn istället för Option modemet. Gjorde hårdvaru reset på routern innan jag bytte modem o.s.v

Edit: Provade att bocka för "safe settings" utan resultat, samma problem fortfarande...

Edit: Hittade en 5 meter usb förlängningssladd och drog ett wild card, kopplade den mellan routern och usb modemet och hängde upp modemet i fönstret och fick uppkoppling direkt!! Surfar nu via Dovadon. Varför fungerar inte usb modemet direkt i routern? Nåväl, jag är glad att jag fått ordning på grejerna nu smile. Tänkte att det kan vara bra för andra att veta.

6

Hei TobbeK!

Jeg har slitt med samme problem som deg siden ô¸sten 2009. Har í¦rt i kontakt med Dovado flere ganger, men de har gitt opp! Jeg benytter også min Dovado sammen med Icon 505 på min sommarstuga i Vest-Norge. Har kun 2G/Edge.

Løsningen din med en USB-forlengelseskabel var også løsningen for meg. Jeg klarte meg med 50cm mot dine 5m;-)

Dersom noen av folkene på Dovado leser dette så ligger problemet i at Icon 505 blokkeres på 900MHz (2G/GSM-båndet) av 2.4GHz fra WLAN-antennen som er kun 7cm borte. Enten har Dovado uønsket utstråling i 900MHz-båndet eller så lar Options 2G receiver seg blokkere av 2.4GHz fra WLAN.

7

Det låter som du har dålig täckning, uppstår samma problem om du stoppar modemet i datorn när du är inomhus?

Har du provat nåt annat operatör tex en som satsar på 3g Tre eller telenor, vad håller du till nånstans?

Förlängningskabeln gär att du får bättre mottagning skulle jag gissa.

Går det verkligen att dela internet på gprs edge är det inte otroligt långsatm / för långsamt att dela på?

8 Senaste redigerad av leifindr (2010-07-15 16:27:19)

Hei andy78,

Nå vet jeg ikke om det er TobbeK eller meg du henvender deg til når du skriver "du", men vi har begge hatt samme problem. Jeg kan bare svare for min egen del.

1. Innplugging av modemet direkte i datorn fungerer OK
2. Det er ingen 3G-nett i området, det er problemet
3. Forlengelseskabel gir ikke bedre dekning, men plassering av modemet i et vindu (fönster) hjelper ofte
4. Det går å dele en 2G-oppkobling, men man kan selvsagt ikke streame video/musikk. Epost og vanlig nettsurfing går greit. Jeg har 160kbps, og det er nesten 3 ggr snabbare enn ISDN som for bare 10 år siden var supersnabbt!

Jeg er utdannet radioingeniør, og har allerede beskrevet diagnosen for kombinasjonen Dovado/Icon 505/2G. Siden Dovado hevder at dette er et nytt problem som kom med Icon 505 (som benytter et annet GSM chipset enn tidligere modeller) vil jeg tro det er Option som har en dårlig 2G receiver i Icon 505 som lett lar seg blokkere av 2.4GHz WLAN.

9

Roligt att jag kunde hjälpa Lefindir smile Var ett "wild card", hade en trist eftermiddag och hittade lång usb kabel och tänkte att jag skulle se vad som hände. Dock har jag ett Huawei E1750 nu istället, funkar mycket mycket bättre än Option modemet.

andy: Jag har väldigt dålig täckning, runt 20-30% på edge nätet, uppe i norra värmland. De funkar okey ändå men är ingen sensation när det gäller hastighet. förlängningskabeln har inget med täckningen att göra utan den gör att modemet kommer en bit bort från routern, tydligen så stör gsm signalen någon komponent i routern?