Jag har flera gånger varit med om att Linksys routrar fått programmeras om efter att strömmen hackat i samband med strömavbrott. Ska man minska den risken kan man sätta in ett batteri, t ex ett bilbatteri. Det funkar då som en stor kondensator som absorberar spikar och håller dessutom igång routern under ett antal timmar. Ska installationen vara riktigt korrekt bör man ha ett relä som bryter om spänningen går för lågt för pålitlig drift, kanske 11,5 volt. Kan ordnas med zenerdioder som tröskelgivare. Designtips mottas tacksamt.
Det västa är när nätleverantören EON testar nätet efter ett avbrott. Då kan strömmen gå på en sekund men ligger felet kvar så slår det av igen. Den spiken är döden för routerns programmering.
Jag har fjärrdetektering av strömavbrott, så jag kan se även dem som bara varar några sekunder via larmets websida. Korta avbrott < 1 sekund är vanliga, t ex vid åska långt bort. Den felkällan bör man eliminera i en installation som ska funka autonomt.
Visserligen totalt off topic men förtjänar ändå att berättas. Under ens storm i vintras landade en kvist på 10kV transformatorn till udden där jag har mitt sommarhus. Säkringarna till trafon löste ut. Jag fick sms om strömavbrott direkt men hade mycket at göra och tänkte att någon av grannarna varskor nog EON. Kollade också att det stormade, en site i närheten visade 22 m/sek.
Efter ett drygt dygn la larmets backup-batterier av enligt SMS . Men det visade sig att avbrottet bara berörde de obebodda sommarhusen på udden plus en fyr längst utså ingen hade märkt något. jag kollade med Sjöfartsverket, de har ingen övervakning av avbrott, säger att de sjöfarande brukar säga till om en fyr lyser svagt vilket innebär att den gått över på batteri.
Så nu sitter jag här i Bryssel och känner mig lite ansvarig för de sjöfarandes säkerhet i Kalmarsund...
Eon tyckte inte att det var något problem, de har ju levererat fram till trafon, bortfallet från den är ett lokalt kundproblem som dessa får larma om. Skador som uppstår pga bortfallet mitt i vintern känner de inget ansvar för - även om leveransavbrottet är före anslutningspunkten till kund.
Så tack vare möjligheten till fjärrövervakning kunde jag få igång felsökningen och strömmen kom på efter drygt två dygn. Värmepump och annat funkade sedan OK. Det jag nu gör är att bjuda en grannkåk på övervakning också, så att jag kan kolla omfattningen av avbrott.
PS övervakningen sker genom egenhändigt hopknåpad krets som känner av spänningen kring inkommande 400 volt kabel innan några säkringar. Annars tjafsar dom på EON om att avbrottet kan vara i kundens anläggning och tycker att man ska skicka dit någon. Sådana avbrott larmas separat i anläggningen. Trots ca tio loggade avbrott har felet aldrig legat lokalt. Avancerat trenivås åsksksydd installerat (Phoenix Contact)
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.