1

Tråd: Huawei E5830 - använda SIM-kort från iPhone?

Hej!
Helt grön här så ber om ursäkt om detta är en dum fråga;

Har köpt ett upplåst  Huawei E5830 på Ebay som fungerar utmärkt med TRE mobilt bredband. Jag har dessutom ett SIM kontantkort från  Telenor med aktiverat Fri Mobilsurf som fungerar på min iPhone. Men Huawei E5830 fungerar inte med detta SIM-kort, kan inte connecta med 3G. Har provat både services.telenor.se och  internet.telenor.se men den lyckas inte ringa hem...

Har fått för mig att det ska gå att använda ett SIM-kort "för tal" även i ett datamodem?

Tacksam för hjälp o synpunkter! Peter

2

Sv: Huawei E5830 - använda SIM-kort från iPhone?

Jo de skall funka, kolla vilken APN adress du har i telefonen och du skall bara behöva den i dongeln. Och möjligen PIN kod om du har de.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Det borde gå att använda simkort från mobiler, jag kan sätta mitt tele2 (mobilabbonemang) simkort i mitt E180 modem och surfa med det, tex comviq kontant har ett maxpris på 8kr på dag för mobilsurf om man använder mobilens webbläsare, det kanske kan hända att telenor har någon liknande begränsning?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

4

Tack för tips! Eftersom modemet fungerar med TRE mobilt bredband så har jag lärt mig vad hur man ställer in APN, PIN-kod etc och eftersom Telenor Sim-kort fungerar med internet på min iPhone så finns inte så många felkällor kvar....

Den LED på modemet som indikerar uppkopling mot mobilnätet lyser rött. En enda gång har det blivit grönt (3 sekunder), när jag provade att ställa in olika val runt PIN-kod (om det ska sparas etc) - men har ej lyckat upprepa det!

5

Jag köpte en 3 E5832 från England över nätet. Det leverades upplåst av säljaren på Ebay. 3's styrprogram installeras vid USB-anslutning och där kan man också ställa en mängd parametrar. Jag använder ett mobilt data-sim från Telia, funkar utmärkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.