26

Sv: Bra? mobilt bredband - på TRE

Kallas marknadsekonomi, kontra planekonomi som det var när televerket härjade fritt på egen hand efter politiska beslut.

Operatörerna bygger där det ger hög avkastning, på samma vis som telia bygger adsl där det ger hög avkastning.
Jag tror aldrig det kommer att bli någon vettig täckning 'utanför storstäder'.

27

Hej!

Ja, det är nog så tyvärr. Operatörerna underskattar värdet av att ha ett fungerande telefonnät överhuvudtaget på landet. Det är ju ganska intressant med alla trygghetslarm tex. som inte fungerar över det mobila nätet, det var ganska intressant när stormarna slår ut halva mobilnätet (Ja, tyvärr var det så.. jo man kunde ringa 112 de första 12tim.. men sedan...). Snacka om otrygg miljö och dysfunktionell tekniktänk.
Man slutar med tråd och skall ersätta det med osäker trådlös teknik (Ja de skyller på att de inte hinner bygga ut.. ?? ), man har slagit sönder en väl fungerande infrastruktur enkom för att man hittat en kassako. Vad händer om låt säga ett halvår när folk upptäcker hur dåligt det egentligen fungerar...de tar kritiken med ro och skrattar hela vägen till banken. KUL! lol

En vision vore att man bygger ut ett fungerande trådnät ordentligt, landsorten har fungerande teknik som gör att vi kanske tom. kan jobba hemifrån vissa dagar. Man bygger om sina serverhallar så att överskottsenergin vid kylning tas omhand och värmer hus/vatten. (Ja, 2% av jordens elförbrukning går åt att kyla serverhallar.)
Man slipper köra bil, energin tas omhand och många människor som bor utanför större tätorter jobbar hemma. Hur mycket energi skulle man spara då? Vilken slogan för ett telebolag! Vi jobbar med miljöcertifiering från grunden!!!

Jag är personligen inte hjälpt av att man bygger ut tunnelbana tex. eller spårvagn eller buss osv... Hur många på Telia tex. bor inte på landsorten?...

/GreenBoB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

28

obinett skrev:

Hur många på Telia tex. bor inte på landsorten?...

/GreenBoB

inga, dom flesta hänger på stureplan.
telia har sålt sin nätverksamhet och hyr dyrt in sitt nät folk istället, troligen bara HK kvar i farsta och stureplan. sedan har dom slutat underhålla sitt nät för att spara pengar kortsiktigt, lagar bara om det är helt trasigt och någon kund åt telia använder tråden och är den som felanmäler.
Använder du förval och bor på 'landet'/'glesbygd' så tar ej telia emot felanmälan på ner plogad tele stolpe utan hänvisar till den man har förvalet hos... "jag trodde telia ägde sitt nät ännu och hyr ut det åt andra operatörer"
Min lösning är att jag slutat meddela dom att tex träd ligger över deras nät, lite sågning så blir det ej några fel... nu låter jag det vara... blir garanterat dyrare för småsnålagrafveärken...

29

kolla tex här annars: http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=usb+lan+EXTENSION

tänk på att dongeln måste strömmatas, och då vissa behöver mer än dom 500mA som usb 'skall max kunna mata med' krävs biffig matning då även förlängaren skall matas.

30

TP kabeln klarar flera ampere lätt, jag matar tex övervakningskameror via lan kabel UTAN POE pryttlar, utan direkt via några av dom 4st trådar som ej används alls i en tp kabel normalt.
funkat klanderfritt med saker som drar 2ampere på 5volt i +10år nu, ca 30 meter kabel.

gissar att donglarna kan få problem med div omvandling som kan göra hastigheten betydligt lägre. men det är bara att köpa och prova, för 80:- med frakt...

jag kör tex med 3meters usb skarv utan problem 'as is' med dongeln.
tycker det är enklare med en router 'på rätt ställe med wifi och en kortare usb skarv'.

31

Ifall någon vill testa och skriva liten "recension" om hur de funkar med USB-over-RJ45 funkar så hojta. Har beställt ett sett. Tar dock säkert 2 veckor att få hem de från Kina.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

32

jag kan prova,
men det är ingen vitts att en drös köper och provar iaf.

33

G-Man skrev:

jag kan prova,
men det är ingen vitts att en drös köper och provar iaf.

Oki du får den när den anländer.

34

Fick adaptrarna igår för USB-over-LAN adapter eller "USB-over-RJ45".
G-Man, jag kan skicka dem till dig imorgon så kan du testa.

35

kan inte du prova själv?
för mig att du har dovado och dongel...

visst kan jag prova, inga problem, inget bättre för mig wink

lägger upp en T stick modd/bygge strax.