Tråd: Fördel nytt modem?
Jag har haft E220 i ca 3år, är det någon fördel för mig att skaffa nyare modem typ E182e? Bor på landsbygden peakar ca 4mbit ner och 0.3upp som bäst och ca 0.5-0.8ner/0.01upp när det är belastat. Abb. är 3bredband plus.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Tre » Fördel nytt modem?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag har haft E220 i ca 3år, är det någon fördel för mig att skaffa nyare modem typ E182e? Bor på landsbygden peakar ca 4mbit ner och 0.3upp som bäst och ca 0.5-0.8ner/0.01upp när det är belastat. Abb. är 3bredband plus.
Jag har själv bytt från ett E220 till ett E180 och har Tre bredband Plus. Den största fördelen är att ping tiden halverades, i mitt fall från 130ms till 60ms. En annan stor fördel var att man kan utnyttja uppströmshastigheten på 1,3mbits som Plus bredbandet har. Till det behöver man ett HSUPA modem så tex E182e är men inte E220. Jag märkte även att jag fick lite snabbare hastighet nedströms. Så det är garanterat inget nerköp att byta från E220 --> E182e.
E220 har betydligt sämre mottagning mot nyare donglar, iaf när jag provar och byter i mellan.
är du nöjd med E220 så finns det liten vits att byta om det kostar dig pengar, ganska stor chans att det går fortare efter bytet pga tex bättre mottagning om den är mindre bra för dig nu.
nya och bättre saker kommer hela tiden
Jag använder E1750 till Tre plus, finns det något bättre modem för mig E182 ?
Allt fungerar bra förutomatt prestandan som går ner från ca 3,2 Mb till ca 0,5 Mb på kvällen då det antagligen är belastat. 41% mottagning enl dovado
Helt klart byt upp dig till e180 eller värre
Hej!
Jag bor också rakt ut i ... well, jag beställde ett kontantpaket från Claes Ohlson med operatören TRE (Den enda som funkar just här). Där fanns ett litet E1550, fort bytte jag mitt simkort från mitt 3år gamla E220 och helt plötsligt får jag mycket riktigt jättebra mottagning. Bättre fart får jag och jag behöver inte använda min "lampparabol"..
Det som är skrattretande är när man kör TP test, (gäller alla 3g modem jag testat) så här ute har jag "lost packets runt 50-60%!!" Hur i he... kan de påstå att trådlöst fungerar bra?
Kör jag detta på min fasta fiberlina på jobbet är det 0. Såklart, skickar jag något så vill jag att det skall komma fram så fort och rätt som möjligt.
Anyway, nytt modem gjorde mig lite gladare en stund iaf. och barnen blev glada, inte frun men hunden gillar E220....gott.....
/Byggare Bob
Åt han upp ditt modem?
Åt han upp ditt modem?
Tugga sönder tvålpucken
Obi, är de bättre när de är 3,6mbit modem?
Alltså känns modmet bättre i helheten trotts den lägre hastigheten?
Mja... nu har jag lagat pucken, det gick. Och det nya modemet har varit igång ett tag.
Det nya blir varmt efter ett par dygn, och som med all mobiltbredbandstrafik jag råkat på så sjunker signalstyrkan efter ett okänt antal timmar tills det kopplar ner.
E220 är en gammal pråm i sammanhanget men jag använder hellre den faktiskt, det är så att när man är många som surfar via UMR:en så känns det inte lika "trångt" med E220 men däremot med det nyare modemet. Nej det var inte bättre med det nyare modemet men varje gång man kopplar ner o sen upp igen då! går det bra... Fantastiskt stabil teknik det här??
E220 bli inte heller varmt.
Har kört E220 resp. E1550 fram o tillbaka, i lampparabolen och utan. E1550 kan uppvisa lite kvickare nerladdning men samtidigt blir det trängre när man är 2 el. fler... (upplevd..) E220 visar lite lägre nerladdning men det är egentligen skitsamma i de hastigheter vi snackar om här för det beror på om många ringer osv.... Ja just det, pingtiderna med E1550 ligger stadigt på runt 300-350ms. E220 120-150ms. !
Bäst resultat hitintills: E220 i min "lampparabol" stadig signalstyrka, stadig surf (ja inte efter 16 på vardagar eller efter 9 på helgerna... då surfar fler människor och då ligger snittet på 0.6).
Det är med stor glädje jag nu är på väg att få adsl, inte kanon men jämfört med mobilabredband är det rena raketteknologin, så man kan säga att jag går i väntans tider. Då skall det slungas modem, hiaaaaaaaa!!!
/BoBChaparall
Mja... nu har jag lagat pucken, det gick. Och det nya modemet har varit igång ett tag.
Det nya blir varmt efter ett par dygn, och som med all mobiltbredbandstrafik jag råkat på så sjunker signalstyrkan efter ett okänt antal timmar tills det kopplar ner.
E220 är en gammal pråm i sammanhanget men jag använder hellre den faktiskt, det är så att när man är många som surfar via UMR:en så känns det inte lika "trångt" med E220 men däremot med det nyare modemet. Nej det var inte bättre med det nyare modemet men varje gång man kopplar ner o sen upp igen då! går det bra... Fantastiskt stabil teknik det här??
E220 bli inte heller varmt.Har kört E220 resp. E1550 fram o tillbaka, i lampparabolen och utan. E1550 kan uppvisa lite kvickare nerladdning men samtidigt blir det trängre när man är 2 el. fler... (upplevd..) E220 visar lite lägre nerladdning men det är egentligen skitsamma i de hastigheter vi snackar om här för det beror på om många ringer osv.... Ja just det, pingtiderna med E1550 ligger stadigt på runt 300-350ms. E220 120-150ms. !
Bäst resultat hitintills: E220 i min "lampparabol" stadig signalstyrka, stadig surf (ja inte efter 16 på vardagar eller efter 9 på helgerna... då surfar fler människor och då ligger snittet på 0.6).
Det är med stor glädje jag nu är på väg att få adsl, inte kanon men jämfört med mobilabredband är det rena raketteknologin, så man kan säga att jag går i väntans tider. Då skall det slungas modem, hiaaaaaaaa!!!
/BoBChaparall
Testa med modemet E122 som 3 säljer, det fungerar bra och det är antennanslutning på modemet med, jag skulle vägra att använda E220 modemet igen... ( seg upplänk ), jag har två st liggandes, ett som är låst till 3 och ett som jag hittade i Sandviken, låg på gatan...
obinett skrev:Mja... nu har jag lagat pucken, det gick. Och det nya modemet har varit igång ett tag.
E220 bli inte heller varmt.Har kört E220 resp. E1550 fram o tillbaka, i lampparabolen och utan. E1550 kan uppvisa lite kvickare nerladdning men samtidigt blir det trängre när man är 2 el. fler... (upplevd..) E220 visar lite lägre nerladdning men det är egentligen skitsamma i de hastigheter vi snackar om här för det beror på om många ringer osv.... Ja just det, pingtiderna med E1550 ligger stadigt på runt 300-350ms. E220 120-150ms. !
/BoBChaparall
Testa med modemet E122 som 3 säljer, det fungerar bra och det är antennanslutning på modemet med, jag skulle vägra att använda E220 modemet igen... ( seg upplänk ), jag har två st liggandes, ett som är låst till 3 och ett som jag hittade i Sandviken, låg på gatan...
Har e220 seg uplink? är det så? Skumt eftersom den visar bättre "feeling" än 1550 ..?
/GöteborgBoB
E220 är icke HSUPA, dvs de klarar bara 0,3mbit i upplänk.
E220 är icke HSUPA, dvs de klarar bara 0,3mbit i upplänk.
Ja.. men jag får bara 0.3Mb upp med e1550 också.. så du tro att om jag har ett annat modem skulle det vara bättre fart på uppkanalen också? Men jag har för mig att när jag låste upp e220 o testade mot tele2 så hade jag bättre fart ut? Jag minns förmodligen fel..
:rolleyes:BoB
Andreas skrev:E220 är icke HSUPA, dvs de klarar bara 0,3mbit i upplänk.
Ja.. men jag får bara 0.3Mb upp med e1550 också.. så du tro att om jag har ett annat modem skulle det vara bättre fart på uppkanalen också? Men jag har för mig att när jag låste upp e220 o testade mot tele2 så hade jag bättre fart ut? Jag minns förmodligen fel..
:rolleyes:BoB
Ja, E1550 stödjer bara Uppladningshastighet på 384 kbit/s.
Köpt ett E122 modem istället, det har stöd för 1,5 - 2 Mbit/s i uppladdningshastighet.
Jag har redan ett E122 modem, men ska köpa ett till bara för att det är så pass billigt ( 199 kr hos 3 )
obinett skrev:Andreas skrev:E220 är icke HSUPA, dvs de klarar bara 0,3mbit i upplänk.
:rolleyes:BoBJa, E1550 stödjer bara Uppladningshastighet på 384 kbit/s.
Köpt ett E122 modem istället, det har stöd för 1,5 - 2 Mbit/s i uppladdningshastighet.
Jag har redan ett E122 modem, men ska köpa ett till bara för att det är så pass billigt ( 199 kr hos 3 )
Ah!
Hett tips... läste just att vår ADSL utbyggnad beräknas vara klar dec 2010! HAHA... fasen.. att det skall vara så svårt...
Jag skall genast testa ett annat modem får vi se, det kan göra det lite trevligare. Återkommer!!
// PS... beställde just ett modem får vi se...
/BoB
Discover skrev:obinett skrev:Ja.. men jag får bara 0.3Mb upp med e1550 också.. så du tro att om jag har ett annat modem skulle det vara bättre fart på uppkanalen också? Men jag har för mig att när jag låste upp e220 o testade mot tele2 så hade jag bättre fart ut? Jag minns förmodligen fel..
:rolleyes:BoBJa, E1550 stödjer bara Uppladningshastighet på 384 kbit/s.
Ah!
Hett tips... läste just att vår ADSL utbyggnad beräknas vara klar dec 2010! HAHA... fasen.. att det skall vara så svårt...
Jag skall genast testa ett annat modem får vi se, det kan göra det lite trevligare. Återkommer!!// PS... beställde just ett modem får vi se...
/BoB
Idag kom modemet, spänningen var olidlig intill osannolikhet! Ingen skillnad..... synd...
Jaja.. det är väl så: Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.
Källa: Ines Uusman, 1996, IT-ansvarig minister
RetroBoB
obinett skrev:Discover skrev:Ja, E1550 stödjer bara Uppladningshastighet på 384 kbit/s.
Ah!
Jag skall genast testa ett annat modem får vi se, det kan göra det lite trevligare. Återkommer!!// PS... beställde just ett modem får vi se...
/BoB
Idag kom modemet, spänningen var olidlig intill osannolikhet! Ingen skillnad..... synd...
Jaja.. det är väl så: Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.
RetroBoB
vad har du för abonnemang ? vilken operatör ?
Vilken hastighet stöder nätet i ditt område ?
Internet är ju ingen fluga som blåser förbi... inte i dagens läge.
obinett skrev:obinett skrev:Ah!
/BoB
RetroBoB
Vilken hastighet stöder nätet i ditt område ?Internet är ju ingen fluga som blåser förbi... inte i dagens läge.
Haha... Har Plus nånting fri surf snabbt som tusan hos TRE, dvs från bongotrumma till tja...1Mbit ibland 2 beroende på hur många som surfar alt. ringer.
Vad nätet stöder vill de inte berätta för mig när jag ringer, supporten bläddrar o mumlar....
Inget bra.....
Discover skrev:obinett skrev:Idag kom modemet, spänningen var olidlig intill osannolikhet! Ingen skillnad..... synd...
RetroBoB
Vilken hastighet stöder nätet i ditt område ?Internet är ju ingen fluga som blåser förbi... inte i dagens läge.
Haha... Har Plus nånting fri surf snabbt som tusan hos TRE, dvs från bongotrumma till tja...1Mbit ibland 2 beroende på hur många som surfar alt. ringer.
Vad nätet stöder vill de inte berätta för mig när jag ringer, supporten bläddrar o mumlar.... jag har i flera år betalat för 7.2 sas.. har aldrig en s varit i närheten av detta.
Inget bra.....
En 3G repeater kanske skulle vara lösningen? Inköpspriset är inte så konsumentvänligt precis, men PTS beviljar vanligtvis tillståndsansökningen och då måste operatören ge ut den info som krävs för att ställa in den rätt. Sedan är det slut med segt internet.
En 3G repeater kanske skulle vara lösningen? Inköpspriset är inte så konsumentvänligt precis, men PTS beviljar vanligtvis tillståndsansökningen och då måste operatören ge ut den info som krävs för att ställa in den rätt. Sedan är det slut med segt internet.
du menar en sån som på länken ?
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 16561.html
Discover skrev:obinett skrev:Idag kom modemet, spänningen var olidlig intill osannolikhet! Ingen skillnad..... synd...
RetroBoB
Vad nätet stöder vill de inte berätta för mig när jag ringer, supporten bläddrar o mumlar....
Inget bra.....
aha... men om du utgår från täckningskartan hos 3 då ? vad har du för hastighet enligt den ?
Är du uppkopplad mot ett 3GIS-nät så tycker jag synd om dig... Här i Gävle är det 3GIS som gäller om man har 3, basstationerna / masterna står tätt, men om de kunde lära sig att bygga ut kapaciteten efter hur många kunder de tar in så vore det bättre.
Jag är egentligen en nattmänniska och mitt i natten kan jag få 3 - 6 Mbit/s ner och 0,5 - 1,5 Mbit/s upp... men dagtid, då går det segare.
"Är du uppkopplad mot ett 3GIS-nät så tycker jag synd om dig... Här i Gävle är det 3GIS som gäller"
Alla 3G nät utanför Stockholm, Gäteborg, och Malmö Är gemensamt för Telenor och TRE och bolaget för infrastrukturen är 3GIS.
De hastigheter du beskriver är helt normala även i tex Sthlm.
Hej igen!
Sitter och gör följande iaktagelse:
Efter ca 20 bredbandskoll.se körningar får jag en ungefärlig hastighet (just nu) på ca: 1.9Mb/s ner och 0.35upp.
Gjorde precis tptest körningar 20st och ser att den motsvarande hastigheten 1.9Mb är UDP trafik och tcp trafik ligger på ca 1.2Mb alltså den riktiga trafiken... upp samma. Ser också att jag har 32% packets loss....
Är det så att bredbandskollen är "glädjevisare"? UDP kan man väl skita i? i princip?
Nu var det ju länge sedan jag lästa datakomm:en men jag har för mig att UDP är ett mycket enkelt protokoll utan felhantering eller bekräftelse. Eller, att du inte kan vara säker på att udp-paket som skickas kommer fram i samma ordning som de skickades (om de nu kommer fram över huvud taget!!).
Det är dåligt om man vill skicka filer men skall man streama video så är man mer intresserad av att filmen flyter än att kvailtén på varje filmruta är perfekt, då kan udp användas med fördel.
Känns mer och mer som sk. mobilabredband är en jättescam......
/UDPBoB
"Är du uppkopplad mot ett 3GIS-nät så tycker jag synd om dig... Här i Gävle är det 3GIS som gäller"
Alla 3G nät utanför Stockholm, Gäteborg, och Malmö Är gemensamt för Telenor och TRE och bolaget för infrastrukturen är 3GIS.
De hastigheter du beskriver är helt normala även i tex Sthlm.
Jo, jag vet... har varit kund hos 3 sedan start, dock har 3´s egna Stockholmsnät fått bättre betyg än 3GIS-nätet, dock kanske det beror på att 3GIS-nätet är byggt med teknik från Nokia / Nokia-Siemens, medans 3´s egna nät är byggt av basstioner från Ericsson i Gävle.
Finns det inte en till Svensk stad som inte har något 3GIS-nät ?
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Tre » Fördel nytt modem?