1

Tråd: Huawei E122 Low Power Mode

Skaffade nyligen tres kontantabb med tillhörande huawei e122 modem. Allt fungerade utmärkt i både windows och ubuntu i ett par dagar men helt plötsligt så vägrade den registrera sig. Efter lite felsökande insåg jag att detta berodde på att modemet inte startas som det ska när man sätter i stickan. Genom att skicka "AT+CFUN=1" till börjar den fungera fint igen och registrerar sig som den ska. Tyvär måste jag göra det varje gång jag pluggat ur stickan.

Detta är något som inte 3Connect gör men det är tydligen vanligt att CFUN är satt till 0 per default (dvs low power mode). Alltså måste jag ha råkat ändra något i stickan då jag lekt med den. Har för mig att detta inträffade efter att ha tagit bort pinkoden eller efter att ha satt in ett tele2 simkort i stickan.

Nån som vet hur man kan få CFUN till 1 per default igen? Det är väldigt irriterande att behöva skicka massa AT-kommandon manuellt innan man kan köra igång 3connect.
Det skulle även vara vänligt om någon med en e122 skulle kunna kolla vad "AT^U2DIAG?" ger för värde då jag blev lite för ivrig och råkade ändra utan att kolla vad default var... Kan göras enkelt genom att starta putty, välja serial, comporten modemet ligger på och sedan skriva in kommandot och kolla vad svaret blir. Mer info om vad AT^U2DIAG gör finns här: http://3g-modem.wetpaint.com/page/Huawei+AT-commands
Själv har jag satt den till 0 för att slippa den irriterande cd saken. Har planer på att bygga in stickan i min laptop och vill då inte ha massa annan skit smile

2

Sv: Huawei E122 Low Power Mode

efter du gett kommandot så allt är ok så finns det sparande funktion för default settings i modem normalt, kan ej minnas var det var på 80talet, men det är ett tipps iaf.
ev kan en fabriks återställning göras, men det kanske är vad som hänt... pga problemet.

annars i dilern kan man välja AT kommandon som skickas vid init, är inte här problemet ligger?

3

Testa att flasha in original huawei mjukvara o firmware, kanske återställer fint.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Andreas skrev:

Testa att flasha in original huawei mjukvara o firmware, kanske återställer fint.

Vart får man tag på sådant? Verkar som E122 är ganska ny, de flesta sidor har ingen info alls om den.

5

Vill du låsa upp e122'an så titta här.
http://www.mobilabredband.se/story/152/ … upplasning

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!