Tråd: Mitt första möte med Android
Har sedan Apple släppte iPhone varit fast, haft 2G, 3G och 3Gs modellerna, vita som svarta.
Kan säga att jag varit en iPhone junkie. Men tänkte att jag skulle testa en Nexus One nalle. Och plockade upp den ur kartongen igår och har börjat vänja mig vid interfacet.
De är alltid lite omställning att byta mellan nallar då de beter sig olika och man navigerar och ställer in allt på olika vis. I början var jag lite kritisk mot Android när jag pillade runt.
Efter några timmar så blev jag lite bekant med OS'et och hur de beter sig och hur man navigerar. De tar ett tag att förstå hur man nyttjar funktionerna och hur man kommer åt dem. Bara att lägga till APN adress krävdes lite kluring. Efter ett tag så förstod jag att man var tvungen att trycka i den undre menyn på telefonen som är "fast" på skärmen med "Backa, Meny, Hem och Sök". Eftersom man är väldigt disträ när de kommer till att läsa manualer.
Telefonen har växt på bara 24 timmar, är väldigt nöjd med den. Visst är inte menyerna lika "flowiga" som med iPhone som gör att allt känns mjukt men blev förvånad att man kunde ha Widgets på skrivbordet, t.ex. att man lägger spotify widget på skrivbordet med knappar osv. Och jag blev väldigt glad när jag noterade att kontrollen som sitter på hörlurs sladden faktiskt funkade med spotify. De gick att byta låt, pausa och starta igen. Vilket är ett glatt lyft när man jämför mot iPhone.
Fler och fler funktioner gör mig glad och jag kan nog tänka mig att ha denna nalle ett tag fram över.
Google har integrerat sina funktioner som mail, kontakter, kalender, latitude, osv.