1

Tråd: Skapa hemmanätverk

Har en Dovado UMR som fungerar klockrent för internet. Det jag nu skulle vilja få att funka är nätverk. Är det någon inställning som behöver ändras i Dovadon? Jag kan inte "hitta" de andra datorerna i nätverket. skulle även få in en nätverkshårddisk i systemet. Nån som tex känner till någon guide som man kan följa. PG

2

Sv: Skapa hemmanätverk

vad är det för os samt annan hårdvara?

3

Är det Windows så måste samtliga datorer (och NAS om den inte är ftp) vara konfigurerade för samma arbetsgrupp, sedan kan man behöva öppna upp en del brandväggar om de är alldeles för hårt satta.
Kolla även lite här:  http://www.nordichardware.se/forum/view … p;forum=32

4

bra länk tydligen en med nästan samma fråga som min. Jag har nog koll på inställningarna i datorerna. Jag är rätt säker på att det är någon inställning i routern ändå. Jag har kollat "DHCP" inställning, den är aktiv i routern. Vad mena s med att brandväggar kan vara "för hårt ställda"? Mitt nätverk består av en Dovado UMR, två trådanslutna med XP, en trådlös ansl med XP, en trådlös ansl med Vista, en trådansluten med Ubuntu, samt en nätverkshårddisk. jag har även inkopplat en "ip telefoni dosa" ansl med LAN kabel. Möjligtvis att jag kan "se den" från min trådanslutna XP. 
Mycket tacksam för hjälp.

PG

5

pg skrev:

Vad mena s med att brandväggar kan vara "för hårt ställda"?
PG

windows har tex mjukvaru brandvägg som kan trilskas.
lan portarna är normalt helt öppna mella sig på umr, även mot wifi.
så allt handlar om datorinställningarna.

6

Har du aktiverat "fil- och skrivardelning" i XP och Vista?
Testa att sätt ditt arbetsgruppsnamn (exempelvis Workgroup) som"domian name" i LAN-instälingarna i routern.
Och om du har nåt antivirusprogram med brandvägg (XxxxInternetSecurity) så kan du behöva godkänna "fil- och skrivardelning" även där för att datorn skall synas i nätverket.
Det är svårt att veta vad som felas utan att vara i ditt nät och felsöka  wink