Tråd: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet
Jag köpte en Dovado UMR strax före jul, men jag får den inte att fungera
via min 10 Mb/s ethernetförbindelse. Med mobilt bredband fungerar det utmärkt!
# country
Sverige
# mobile broadband operator
Telia 3G
# APN (Access Point Name)
online.telia.se
# USB modem model
Icon 505
# serial number of your DOVADO UMR. (i.e. 0016A6XXXXXX)
16A6108E50
# firmware version of router (displayed on the main page following the
login procedure)
4.1.1
Jag har 10 Mb/s fiber/CAT5 kopplat till en Tilgin Wood342 IP-telefonibox. Jag har dynamisk IP-adress från min ISP, Alltele.
Enligt Alltele så går IP-telefoniboxen transparent så att den publika IP-adressen går igenom till LAN-utgångarna. Det har jag verifierat genom att koppla IP-telefoniboxen direkt till min PC och där kolla med IPCONFIG.
När jag ansluter Dovadon till någon av IP-telefoniboxens LAN-utgångar så får jag ingen kontakt med nätet. Med min gamla Netgear WGR614V9 fungerar det utmärkt och det gör det ÄVEN när jag kopplar Netgearroutern mellan IP-telefoniboxen och Dovadoroutern!!
Jag har även provat att koppla mitt bredbandsuttag i väggen DIREKT till Dovado UMR (dvs utan IP-telefonibox), men med lika dåligt resultat!
Jag var till butiken och bytte till en annan Dovadorouter, men den fungerar lika dåligt!
Jag har lusläst manualen, kollat inställningar, bytt LAN-kablar, gjort fabriksreset, provat med och utan mobilmodem isatt, men inget hjälper. Jag har haft IP-telefoniboxen och Dovadorouter avstängda i över 1 timme och sedan startat IP-telefoniboxen först och när den kommit igång, startat Dovadon. Gissa om det fungerade... :-)
Vid en fördjupad koll (med Restart emellan), så ser jag att Dovadon inte får någon IP-adress från IP-telefoniboxen, inte datum och tid heller. Samma sak om jag kopplar Dovadon direkt till nätverksuttaget, dvs. utan IP-box. Kopplar jag däremot Netgearroutern mellan IP-telefoniboxen och Dovadon, så fungerar det!
Bild från WAN-inställningar med UMR kopplad till Ip-boxen.
Bild från WAN-inställningar med Netgearroutern kopplad mellan Dovado UMR.
Jag har pratat med affärens mediasupport, de hänvisade till Dovados telefonsupport som hänvisade till support@dovado.com. Mailade några dagar före hyårshelgen, men har inte fått minsta svar. De har kanske stängt!?
Det här verkar vara ett kompetent forum, så jag lägger ut frågan här!