1

Tråd: livslängd på modemet?

Tänkte köpa ett beg 220 till min julklappsrouter. Men kan modem åldras? Hade ett tidigare och upplevde att funktionen försämrades efter nåt år. Fick inte möjlighet att studera försämringen så länge eftersom 2 åriga sonen avslutade modemets liv mha yttre våld... Kan man se tillverkningsdatum på dom tex mha serienummer?
Eftersom jag har dålig täckning här på landet så hoppas jag förbättra det med att hitta en bra plats för routern/modemet men då vill man ju inte ha ett gammalt sunkigt modem...

2

Sv: livslängd på modemet?

Som allt kan de nog bli sämmre, t.ex. glapp kontakt osv smile

Men jag tror inte i det stora hela att de blir sämre efter en del användning.
Sen så är de välla så att 90% av modemen knapt används, folk trycker in de i datorn ibland, medans vissa kanske 10% kör med de fast.

Siffrorna är inte korrekta men fingervisande tongue

Så tror att de är lungt med att köpa ett gammalt e220, fast skulle nog rekka att du kollar på något modem som är HSUPA kompatibelt alla fall.
Så att du får lite extra ut hastighet också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

gamla modem får dåliga toleranser i "antenn delen" främst och således dålig mottagning med tiden.
e220 har ganska dålig mottagning som start, så det beror vart du bor sett från en mast.

4

På det viset. Vilka modem har bra mottagning? Väljer man ett sånt kanske man slipper extern antenn. I dag kör jag med ett internt modem i laptopen (en HP från Telia) och har 1% signalstyrka vilket trots allt ger ca 1,5 ner enligt TP test.

5

nya modeller 'brukar' vara bättre, sedan har samir sina favoriter som testat alla tror jag.

E620, E220, E169 kör jag med och nyaste funkar bäst om man nu skall hålla sig till Hu.
E169 har uttag för extern antenn.
E620 är inte ett usb modem men har uttag för extern antenn osv.

E220 drar väldigt mycket ström, om man kör på batterierna i lappen...

6

Nu blev det ett 220 till slut i alla fall. De var ju billiga på blocket. Såg helt nytt ut.
Kopplade in det på julklappsroutern och fick 20% signalstyrka i närmaste fönstret utan några som helst försök att hitta en optimal plats. Får se vad det blir när jag börjar flytta runt. Smidigt att kunna ansluta jobbdator med XP, hemdator med Vista samt ytterligare en dator med linux utan några som helst komplikationer. Får väl se hur det utvecklar sig framöver. Det går ju att köpa ett kontantkortsmodem för 399 i värsta fall...

7

om du har skaplig mottagning där du är så blir du säkerligen nöjd med e220.
håll koll på strömmatningen bara annars blir det konstigheter.