1

Tråd: Förlänga 3 mobiltbredband abonemang i december

jag har haft det från start   och nu har jag 7,2  - 0,3 ?    199KR i månaden  FRI TRAFIK

är det dumt att byta "upp" sig till  snabbare 249kr i månaden  begränsad  5gb ?   vad ör max hastigheten  efter 5gb

tips mottages

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

2

Sv: Förlänga 3 mobiltbredband abonemang i december

Är i precis samma läge. Vill ju kunna använda tjänsten till webradio/TV även i fortsättningen. I samband med att jag valde 3:s mobila bredband så gick de ut med att de aldrig någonsin skulle begränsa datamängd man får förbruka. Det var ett löfte. Passar ju bra att detta företag samarbetar med Comhem, då. De säger ju också vad som helst, bara de får en underskrift av kunden.

3

Har ni testat HSUPA modem med nuvarande abb?
Då jag har 199kr abbet från när tre började med flatrate och jag får HSUPA speed osv.

Var ser ni 5gb begränsningen?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

allså

jag har  abonemang  sen det kom  då va det max 3,6  sen kunde man updatera modemen som dom stödjer 7,2    med fri trafik 

Köpte ett  plus abonemang till morsan  det står att det är max  6 mbit ner  och 1,3 upp  men det har 

Ja, det finns en hastighetsbegränsning för dig som använder mer än 20 GB/mån. Din hastighet kommer då att strypas till 200 kbit/s. Vid denna hastighet kan du fortfarande surfa och maila via internet.

Du återfår normal hastighet första dagen i varje månad. 

jag är nästan säker på att det stog  max 5gb   när dom lanserade MAX  abonemanget   men nu står det 20gb 

är det någon som har kommit upp i 20gb  någon gång ?

Tele2 är telkoms Ryanair

5

Hm, ja om det är 20gb så bör det väl räcka till det mesta. Jag har inte riktigt koll på hur mycket som förbrukas vid t.ex. webradio, som jag kommer använda mycket.

Andreas/
Jag hänger inte riktigt med. Vad är HSUPA? Det är så otroligt många förkortningar och tekniker nu för tiden, så man blir ju snurrig. Hur man än försöker välja kloka lösningar så är det alltid nåt man missat.
Det jag menar är att idag har jag ingen begränsad trafikmängd, då det inte fanns när jag tecknade. Men om man skulle byta upp sig till annat abb så verkar det ju vara vanligt med olika begränsningar.

6

Ledsen för akronymerna smile

HSUPA = Högre upload hastighet "High-Speed Uplink Packet Access"

Vad jag vet så har de inte haft någon 5gb gräns utan varit 20 sen de "införde" gränsen.
Och jag tror också att de ändrade avtalen så man hamnar under de trots att man tidigare inte haft någon gräns.

7

20 Gb?

Vi är ett par som endast kör mobilt internet (Telenor) hemma. Vi tittar lite på webb-tv, kör lite webb-radio, surfar mycket, men laddar sällan ner film och musik. Vi ligger runt 20 Gb varje månad i datamängd, så mycket är det inte, snarare normalt.

8

ev avtal om trafikmängder du har med ditt 'låsta abg' försvinner efter avtalet övergår på löpande, dvs gäller gränsen 1gb nu mot obergränsat tidigare så får du 1gb efter låsningen.
välj operatör noga,

9

Fast man får inte 1gb på 199 abbet?
20gb får man efter så avtalet övergår efter bindningen.

10

en fråga ni som har  PLUS  varför har ni inte  MAX abonemenget ?

har ni bindningstid kvar eller  sparar ni häldre 50kr   ?  någon som har MAX  vilken hastighet har ni kommit upp i ?

Tele2 är telkoms Ryanair

11

Vad jag har för uppfattning är att det är modemet som skiljer sig och inte abben mer eller mindre.
Dvs har man 199kr abb och HSPA+ modem ~7-21mbit så får man samma fördel som Max abbet fast man har plus abbet.

12

jaha  vilket modem kör du med nu då ?

Tele2 är telkoms Ryanair

13

Stortommy skrev:

jaha  vilket modem kör du med nu då ?

Jag har visserligen ett Novatel MC990D som är HSPA och inte HSPA+
Men de var samma visa när de lanserade HSUPA delen och de kostade 250 eller 299 för att få det vilket nu kostar 199. Fast de som skiljde var att man behövde ha ett HSUPA modem för att kunna nyttja det bara.
Har pratat med Dovado och deras tester med E1820 / E182e bland annat så har de HSPA+ hastighet fast de har 199kr abb.

Får kanske ta och låsa upp Telia låsta Icon 505 kortet kanske och testa med mitt tre abb och se vad för hastigheter vi pratar om.

14

gjorde precis en tp test 

2,47 ner
0.35 upp

fri trafik

hur mycket ska jag få ut på ett  PLUS abonemang ?

Tele2 är telkoms Ryanair

15 Senaste redigerad av Stortommy (2009-11-11 13:20:19)

nu har jag förlängt mitt sk 7,2 abonemang  som dom i butiken kallar det  till ett plus  (hätte pro) för 1år sen  fick ett e180 modem också 

med gammla abonemanget  med e220

2,47 ner
0.35 upp

Med nya abonemanget   med e180

4,54 ner
0,96 upp

klar skillnad

fick ett nytt simkort också  , då jag inte riktigt litade på mitt gammla

GLAD smile

Tele2 är telkoms Ryanair

16