1 Senaste redigerad av bosa (2009-11-02 18:49:06)

Tråd: Extern Antenn till Huawei E1820

Hej,

Jag har en panel-antenn med ca 11dBi förstärkning ansluten till mitt Huawei E1820 modem. (Jag har tidigare även använt antennen framgångsrikt med ett Huawei E180 modem.)

När jag använder induktiv överföring till E1820 (även kallat universaladapter, dvs ej den inbyggda antennkontakten) får jag bra förstärkning och en signalstyrka på ca 45%.

Överföringshastighet ner ca 5.5Mbit/s och upp ca 1.1Mbit/s.

Men när jag använder antennkontakten på modemet med samma antenn vilket borde ge ännu bättre signalstyrka (med tanke på att det blir 5dB dämpning i den induktiva överföringen) blir signalen avsevärt mycket sämre och dessutom instabil.

Överföringshastigheten ner blir något sämre än tidigare ca 3.5Mbit/s men upp blir det rent bedrövligt dåligt ca 0.1 Mbit/s och som sagt väldigt instabilt.

Känns lite som att man får lika dålig signal via antennkontakten som man får helt utan extern antenn sad

Trodde först att det var något fel på min Huawei -> SMA adapter som används för att ansluta antennen men kontakten passar perfekt och jag har provat två olika adaptrar med samma resultat så jag börjar nästan misstänka att antingen så är antennkontakten på modemet inte ansluten internt eller så krävs det någon väldigt speciell modell av antenn eller inställning i modemet för att få det att fungera.

Finns det någon som lyckats få någon vettig signalstyrka med hjälp av modemets antennkontakt?

Modemet har den senaste firmwaren från Tele2:s hemsida: 11.820.03.00.00

2

Sv: Extern Antenn till Huawei E1820

Hej bosa,

vi håller just nu på med tester med detta modem. Uppdaterar dig så snart jag har mer info.

3

Hej,

Vilken kontakt typ är det på Huawei E1820?
Har du kollat att du har senaste versionen av FW.
Jag fick min levererad med FW: 11.823.03.00.00

4

Jag tror att kontakten heter CRC9 och är rätt svår att få tag på men jag använder en adapter Huawei <-> SMA som man kan köpa hos bla. Dustin, Infoferenda, Kjell&Co...
Så att man kan ansluta modemet till antennen utan Crimpverktyg och pill...

Har läst att det ska gå att trycka dit en något mera standardiserad MCX kontakt men det är inget jag provat och när jag frågade på ELFA avrådde de mig från att ens försöka, det är ju en väldigt liten kontakt och risken är stor att man skadar den genom att trycka dit en kontakt av fel typ (om än av ungefär samma storlek). ELFA säljer ej CRC9.

Jag kollade på Tele2:s hemsida och där var det fortfarande "min" firmware 11.820.03.00.00 som var den senaste, men man får väl hålla ögonen öppna.

Jag har letat lite till på nätet sedan jag skrev mitt första inlägg och hittat fler som lyckats ansluta en extern antenn till Huawei E1820 men tyvärr med samma resultat som för mig (= Ingen förbättring av signalen), så det blir spännande och se om Anders Ekström eller någon annan här lyckas bättre...

5

Hej,

Hittade detta.

"E1820 only support external diversity antenna, not support  primary antenna."

6 Senaste redigerad av bosa (2009-11-03 08:01:46)

Ok, tack för den infon det förklarar ju saken tyvärr...

Har för mig att åtminstone i den digitala världen så används de extra diversity-antennerna endast för att förbättra mottagningen, sändningen går alltid endast via den primära.

Så det förklarar ju varför sändningen blev lika usel som helt utan extern antenn och jag antar att mottagningen inte blir optimal heller med diversity antennen sittandes utanpå huset och den primära liggandes bakom datorn.

Blir väl till att köra vidare med universal-adaptern då antar jag sad

7

Här :
  finns en antenn som bör passa bra.
Köpte en sådan till mitt E169 modem och den har förbättrat mottagningen avsevärt.
Kontakten är densamma ( crc 9)

/ Perra

8

thrud skrev:

Hej,

Hittade detta.

Hej!

Är det någon som kan förklara på Svenska vilken sorts antenntyp som ej går att använda.

Tänkte köpa en takantenn (riktantenn) till mitt E1820 men är nu osäker om det fungerar med en sådan.

//Jörgen

//J.

9

SEHLBERG skrev:
thrud skrev:

Hej,

Hittade detta.

Hej!

Är det någon som kan förklara på Svenska vilken sorts antenntyp som ej går att använda.

Tänkte köpa en takantenn (riktantenn) till mitt E1820 men är nu osäker om det fungerar med en sådan.

//Jörgen

gissar, att dom menar att extra antennen inte kopplar ur den befintliga.
om det var detta du undrade över

10

SEHLBERG skrev:
thrud skrev:

Hej,

Hittade detta.

Hej!

//Jörgen

Till antennkontakten kan du endast ansluta en extra antenn som används ihop med den inbyggda för att förbättra mottagningen. Vid sändning används endast den inbyggda antennen.

Dvs: Om du även vill förbättra sändningen kan du inte använda antennkontakten.

Det går nog att ansluta de flesta typer av antenner så länge de har CRC9 kontakt.

Om du i stället använder en universaladapter fungerar alla riktantenner eftersom de har tillräckligt hög förstärkning för att täcka upp förlusten i adaptern och med en sådan får du både bättre mottagning och sändning.

En universaladapter är antingen utformad som en platta man lägger modemet på eller ett "hölje" man trär runt modemet.

11

bosa skrev:
SEHLBERG skrev:
thrud skrev:

Hej,

Hittade detta.

Hej!

//Jörgen

Till antennkontakten kan du endast ansluta en extra antenn som används ihop med den inbyggda för att förbättra mottagningen. Vid sändning används endast den inbyggda antennen.

Dvs: Om du även vill förbättra sändningen kan du inte använda antennkontakten.

Det går nog att ansluta de flesta typer av antenner så länge de har CRC9 kontakt.

Om du i stället använder en universaladapter fungerar alla riktantenner eftersom de har tillräckligt hög förstärkning för att täcka upp förlusten i adaptern och med en sådan får du både bättre mottagning och sändning.

En universaladapter är antingen utformad som en platta man lägger modemet på eller ett "hölje" man trär runt modemet.

Tack för ett tydligt och välformulerat svar.

//Jörgen

//J.

12 Senaste redigerad av Micke (2010-03-02 18:42:15)

Hej, jag kör modemet med "hölje" just nu.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2341699
Ingen större skillnad med eller utan antenn, men med en stabil uppkoppling. Signalstyrkan (enligt UMR:en) är däremot alltid ca. 15% lägre än med E170:an dvs. min E1820 är nog lite "svag på bröstet" från början, eller hur?
Tyvärr lägger E170:an nuförtiden ibland bara av på "tunga sidor" (typ Bredbandskollen mm.) ...vad det nu kan vara igen?
Skulle inte Anders Ekström på "infoferenda" återkomma med testresultatet? De borde väl snart komma med någon vettig information/lösning som håller?!
Ibland vet man ju faktiskt inte om det är mina modem, antennriktningen resp. -anslutning, tele2, UMR:n eller vädret som strular...dvs. skitdåliga hastigheter.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Micke, se till att använda "3G General" i UMR:ns SYSTEM-NETWORK SETTINGS sida.

14

Micke skrev:

Hej, jag kör modemet med "hölje" just nu.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2341699
Ingen större skillnad med eller utan antenn, men med en stabil uppkoppling. Signalstyrkan (enligt UMR:en) är däremot alltid ca. 15% lägre än med E170:an dvs. min E1820 är nog lite "svag på bröstet" från början, eller hur?
Tyvärr lägger E170:an nuförtiden ibland bara av på "tunga sidor" (typ Bredbandskollen mm.) ...vad det nu kan vara igen?
Skulle inte Anders Ekström på "infoferenda" återkomma med testresultatet? De borde väl snart komma med någon vettig information/lösning som håller?!
Ibland vet man ju faktiskt inte om det är mina modem, antennriktningen resp. -anslutning, tele2, UMR:n eller vädret som strular...dvs. skitdåliga hastigheter.

Lite märkligt att du inte får någon större skillnad i signalstyrka med eller utan extern antenn. Jag får ca 25% högre signalstyrka med min riktantenn ansluten, dock har det väldigt stor betydelse hur man placerar höljet på modemet.

Bästa signalen får jag om höljet sitter längst ut på modemet (så långt från USB-kontakten som möjligt) med antennsladden på samma sida som modemets lysdiod.

Tyvärr kan det ta en bra stund för UMR:en att uppdatera signalstyrkan så man kan få hålla på en stund för att hitta den optimala placeringen.

15 Senaste redigerad av Micke (2010-03-04 17:55:42)

Tack för förslaget om höljplaceringen...skall provas förstås, men just nu kör jag med E170:an igen. Det hände nämligen något märkligt på förmiddagen: E1820:an  tappade kontakten...sökte...ny kontakt...tappade...osv.
Kollade sedan signalstyrkan: bara 3%!?! Byte med E170 (samma placering) och UMR-omstart blev 2 minuter senare 45% och bra hastigheter igen! Vad är det frågan om...blir E1820 kanske för varm och därmed slöare med tiden?
Jag skall iaf ge den en chans till! Tyvärr täcker ju höljet ljusdioden med den rekommenderade placeringen...vill gärna se att den lyser, då jag streamar från en extern enhet (slingbox) och gärna vill se att modemet fungerar.
Det är fortfarande en hög/stabil upload jag är ute efter!
I morse var den (före bytet) 0,02 Mb/s...löjligt! Det brukar ligga runt 1,0 Mb/s!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

vad har du för firmware på din E1820 modem?

17 Senaste redigerad av Micke (2010-03-04 21:28:56)

Status med mina modem just nu.
Enligt UMR 4.1.2.1620 official...

Modem internal model: E1820
Modem firmware: 11.825.03.00.56
Signal Strength: 25 % (3G)...?
Bredbandskollen: â–¼=4,10 Mb/s â–²=1,07 Mb/s

Modem internal model: E17X   (E170)
Modem firmware: 11.306.07.08.56
Signal Strength: 45 % (3G)...!
Bredbandskollen: â–¼=3,88 Mb/s â–²=0,97 Mb/s

18

E1820 har en svag antenn, som funkar inte så bra som "omni", utan bättre som "rikt" nästan. Ha den stående mot fönstret.

Tips: om du vill kolla senaste signal status på UMR, då behöver du disconnecta först, och sen trycka på Update var 10:e sekund eller så. Det tar tid att uppdatera, men det går inte att få fram en ny siffra medans den är uppkopplad mot Internet. Bara så du vet!

19

Micke skrev:

Tack för förslaget om höljplaceringen...skall provas förstås, men just nu kör jag med E170:an igen. Det hände nämligen något märkligt på förmiddagen: E1820:an  tappade kontakten...sökte...ny kontakt...tappade...osv.
Kollade sedan signalstyrkan: bara 3%!?! Byte med E170 (samma placering) och UMR-omstart blev 2 minuter senare 45% och bra hastigheter igen! Vad är det frågan om...blir E1820 kanske för varm och därmed slöare med tiden?
Jag skall iaf ge den en chans till! Tyvärr täcker ju höljet ljusdioden med den rekommenderade placeringen...vill gärna se att den lyser, då jag streamar från en extern enhet (slingbox) och gärna vill se att modemet fungerar.
Det är fortfarande en hög/stabil upload jag är ute efter!
I morse var den (före bytet) 0,02 Mb/s...löjligt! Det brukar ligga runt 1,0 Mb/s!

Kan ju vara en ren tillfällighet men jag ser av alla SMS som min UMR skickade under gårdagen (var inte hemma själv) att jag hade exakt samma problem med att förbindelsen kopplades upp och ner hela tiden (dock med bra signalstyrka).

Ser ut att fungera bra idag igen (utan att jag ändrat något) så det kan ju eventuellt varit problem i delar av mobilnätet under gårdagen.

20 Senaste redigerad av ruva (2010-09-09 17:52:44)

Jag har Telenor och fick också innan 45% med e 1750 i Dovado routern. Men e1820 får jag 35%. Lustigt att uppgradera till 10 Mb, köpa nytt dyrt modem från Telenor och får sämre mottagning-.

Är det induktiv överföring till E1820 (även kallat universaladapte) som gäller och en riktantenn http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … 5-dbi.html på husväggen?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

21

Var försiktig med kabellängden bara, du tappar lätt 0.5 dB per meter (0.2dB med dyr lågförlustkabel) + ca 4dB i universal- adapern samt kanske nån dB i skarvarna.
Det finns även andra billigare antennalternativ som ex.vis

http://www.dustinhome.se/pd_5010326862.aspx
eller
http://www.kjell.com/content/templates/ … ,238000000

22 Senaste redigerad av ruva (2010-09-12 12:49:33)

Menar du att det går med en Wlan antenn?

4G Tre
Fiber 1000 Mbps

23

Det går alldeles utmärkt enligt denna länk
http://evdotips.blogspot.com/2008/10/pa … tenna.html

24 Senaste redigerad av ruva (2010-09-12 12:51:29)

Tittade också på detta paket och ska fungera till 220 men det verkar ju passa till det flesta modem, kanske också Huawei E1820. Någon som provat själva universal adaptern på Huawei E1820?

http://www.dustinhome.se/pd_5010126544.aspx

Karta från masten (start) till huset.
http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&am … 81d66073cb

4G Tre
Fiber 1000 Mbps

25

Hittade faktiskt en kontakt som passade modemet men med tv-antenn ingång och stoppade i den i TV antennen utan bättre resultat. Man försöker ju allt.

4G Tre
Fiber 1000 Mbps