Tråd: Extern Antenn till Huawei E1820
Hej,
Jag har en panel-antenn med ca 11dBi förstärkning ansluten till mitt Huawei E1820 modem. (Jag har tidigare även använt antennen framgångsrikt med ett Huawei E180 modem.)
När jag använder induktiv överföring till E1820 (även kallat universaladapter, dvs ej den inbyggda antennkontakten) får jag bra förstärkning och en signalstyrka på ca 45%.
Överföringshastighet ner ca 5.5Mbit/s och upp ca 1.1Mbit/s.
Men när jag använder antennkontakten på modemet med samma antenn vilket borde ge ännu bättre signalstyrka (med tanke på att det blir 5dB dämpning i den induktiva överföringen) blir signalen avsevärt mycket sämre och dessutom instabil.
Överföringshastigheten ner blir något sämre än tidigare ca 3.5Mbit/s men upp blir det rent bedrövligt dåligt ca 0.1 Mbit/s och som sagt väldigt instabilt.
Känns lite som att man får lika dålig signal via antennkontakten som man får helt utan extern antenn
Trodde först att det var något fel på min Huawei -> SMA adapter som används för att ansluta antennen men kontakten passar perfekt och jag har provat två olika adaptrar med samma resultat så jag börjar nästan misstänka att antingen så är antennkontakten på modemet inte ansluten internt eller så krävs det någon väldigt speciell modell av antenn eller inställning i modemet för att få det att fungera.
Finns det någon som lyckats få någon vettig signalstyrka med hjälp av modemets antennkontakt?
Modemet har den senaste firmwaren från Tele2:s hemsida: 11.820.03.00.00