1

Tråd: Tre och IP telefon

Hej!
Om jag har t.ex. ADSL så kan jag ha en router med telefonjack, tex Vood 322. Då kan jag både prata med IP telefon och surfa.
OM jag nu vill säga upp mitt ADSL och bara använda mig av 3Bredband Plus som jag har. Kan jag koppla in ett Huawei E180 och D100 till mitt Vood 322 (eller någon annan router med VOIP möjligheter)? och fortsätta ringa med IP telefonin? Och hur gör jag för att det ska fungera med 3Bredband Plus?
Önskar svar snarast då jag har dessa tankar, att ringa via 3Bredband Plus och skippa ADSL och på så sätt spara pengar, ett Internetabonnemang istället för 2.
Tack på förhand!

2

Sv: Tre och IP telefon

Hey LennartD,

Då rekommenderar jag en DOVADO UMR: http://www.dovado.com/se

Den stödjer Huawei E180, inga problem. Här är hela listan av alla modem den stödjer: http://www.dovado.com/modems

Senare idag så släpper vi en ny firmware release som stödjer några nyare modem också.

Du behöver i vanligaste fall inte bry dig om port forwarding, eftersom TRE lämnar ut publika IP addresser på både "bredband.tre.se" och "data.tre.se" som APN (Access Point Name) när man kopplar upp sig med deras modem eller DOVADO UMR'n. Publik IP ser till att du har tvåvägs röst kommunikation. Privat IP komplicerar det. Om port-forwarding skulle ändå krävas, så kan du öppna upp dessa respektiva portar i routern. Kolla vad din VoIP operatör använder för portar.

ciao

3

jag kör
linksys + sip
umr + sip
båda via olika 3G leverantörer
samt linux dator som router på 'fast bredband' funkar klanderfritt med högsta ljudkvaliten.

på dom platser jag testat TRE har dom enbart haft rent 3G inte +/turbo/mega/ultra/osv och hastigheten var där låg samt tre har haft hög ping, detta skapade 2sekunders fördröjning i talet ibland(oftast).
samma gäller telias 3G som inte det heller funkade speciellt bra alls, var sämre än tre i praktiken med talbortfall samt nerkopplingar av länk = döda samtal.

men med tele2 turbo3G har det funkat klanderfritt, även om hastigheten mätt med tptest inte är speciellt mycket bättre, enbart ping tiderna är bättre, 150ms mot tre's 600ping....

för att köra voip över 3g nätet måste 'sämsta ljudkvalite väljas' i voip enheten annars drar det lätt förmycket trafik upp då trafikhastigheten är extremt dålig på mobila bredband.
och man förbrukar snabbt 'trafikmängden' i 3g abg...

dovado umr har varit klockren för voip i mina tester iaf, även linksysen har funkat bra, men stödjer ej nyare 3g modem...(läs nyare än tre år)
linksysen kostade 4000.- mot dovado umr's 1000.-

sedan tycker jag linksysen är lite snyggare och ställs på högkant, men men wink

4

Jag tackar Samir och G-man. Jag har köpt en DOVADO UMR och ska snart testa den.
Andra tips och erfarenheter är välkomna.