Tråd: Test: Täckning och hastighet Härnösand - Stockholm
Tog mig idag en tripp med buss Härnösand - Stockholm och sedan tillbaka igen. Det blev ett ypperligt tillfälle att testa hur bra Tele2s 3G-nät fungerade. Modemet jag använde under färden var ett Option Globetrotter Fusion och det är enbart 3G-täckningen som testats. Det stödjer inte HSDPA/HSUPA så hastigheterna låg mellan 15-45kb/s nerströms och 5-6kb/s uppströms.
För att enklast visa när jag hade täckning och när jag inte hade det så har jag ritat upp det på Tele2s egna täckningskarta. Det är långt ifrån exakt men ger en ganska bra uppfattning om hur det ser ut efter E4an norr om Stockholm.
Här är min karta iaf, grönt betyder bra täckning vilket innebär väldigt få nerkopplingar och bra hastighet hela tiden. Rött betyder ingen täckning alls, eventuellt väldigt dålig med konstant nerkoppling. Som ni ser så är Tele2s egna täckningskarta rätt långt ifrån sanningen (den som jag ritat på).
Klicka på kartan för full version.
Vi kanske skulle kunna fixa någon funktion på sidan där man själv kan rapportera om täckning för sitt abonnemang? Vad tror ni om en sådan funktion?