Lägsta "format" är 14,5 km och det finns ingen anledning att tro att operatörerna går utöver det i södra Sverige. Men oaktat man inte kan ansluta till en cell på 15 km avstånd så kan dessa celler ge interferens, t ex över öppet vatten som Kalmarsund. Celler på fastlandssidan stör ut celler på Öland om mottagaren är i partiell radioskugga från den lokala cellen.
GSM når som bekant 36 km i normalfallet, kan vara längre i havsbandet. Det finns ingen anlednng för operatörerna att överskrida 14,5 km eftersom fältstyrkan där blir så låg att antenner med 10-20 dBi förstärkning kan behövas. Nätet designas inte för extremanvändning. Vi har aldrig sett något bevis på forumet om 4G uppkoppling i Sverige över 14 km.
I somras skrev jag om att jag efter att ha kopplat upp mifin MF93D till en 800-cell på öland mitt för Kalmar kunnat åka från masten till Borgolm och i hög öppen terräng vid slottsruinen kunnat få 18 mbit/s DL med två takantenner på bilen. Avståndet var då nära två mil. Men uppkopplingen var aldrig bruten och det fanns inga interfererande celler. Stämmer vad som framfördes i länken ovan. Net1 har antenner i samma mast. Med dessa har jag fått kontakt över 55 km ned till Ölands södra udde
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.